درجات مختلف کیفیت چرم

درجه کیفیت چرم تعیین کننده دوام و کیفیت آن است و قیمت چرم را هم تعیین می‌کند. این که چرم مورد نظر از کدام قسمت بدن حیوان تهیه شده باشد تعیین کننده درجه کیفیت چرم است و بر این اساس چرم‌ها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

چرم درجه ۱:

بهترین نوع چرم است که الیاف متراکم و ضد آب دارد و ۱۳ درصد از مساحت بدن حیوان را شامل می‌شود. این نوع چرم بادوام‌ترین و زیباترین نوع چرم است که در مقابل پوسیدگی و خراش هم مقاوم است

چرم درجه ۲:

این نوع چرم کیفیت خوبی دارد و سی درصد از مساحت پوست حیوان را شامل می‌شود. این نوع چرم دوام خوبی دارد و نسبتا ضد آب است و از نظر زیبایی نیز قابل قبول است.
چرم درجه ۳:

این نوع چرم کیفیت متوسطی دارد و ۳۲ درصد از مساحت بدن حیوان را شامل می‌شود. چرم درجه سه آب را جذب کرده و ورم می‌کند و از نظر دوام و زیبایی چندان قابل قبول نیست.

چرم درجه ۴:

بقیه قسمت‌های چرم که قسمت‌های پایین بدن حیوان را شامل می‌شود تنها زمانی قابل استفاده است که برای قسمت‌های نامشخص لباس و کفش مورد استفاده قرار بگیرد. این قسمت کمترین میزان دوام و زیبایی را دارد و در بیشتر موارد دور ریخته می‌شود.

انواع مختلف تمیزکاری چرم

آخرین فاکتور تعیین کننده در کیفیت چرم تمیزکاری نهایی آن است. تمیزکاری آخرین مرحله در فرآوری چرم است که انواع مختلفی دارد و شامل سه نوع آنیلین، نیمه آنیلین و و پوشش داده شده است.

چرم آنیلین با رنگ‌های حل شدنی پوشش داده می‌شود و در عین این که بافت اصلی چرم در آن همچنان مشخص است دوام و استحکام خوبی به چرم می‌دهد. این روش فقط برای چرم‌های خالص یا همان فول گرین کاربرد دارد.

چرم نیمه آنیلین لایه‌ای بیرنگ روی خود دارد که چرم را ضدآب می‌کند اما جزئیات روی آن مشخص است. این روش برای چرم‌های خاص و چرم‌های گرین کاربرد دارد.

تمیزکاری چرم با پوشش دادن رنگ نیز یکی از روش‌های تمیزکاری چرم است که فقط در چرم‌های گرین و چرم‌های بی کیفیت کاربرد دارد چون یک لایه رنگی پلاستیکی روی چرم زده می‌شود تا بافتی مصنوعی به آن بدهد.

در این روش جزئیات لایه رویی چرم مشخص نیست و طبیعتا در چرم‌های خالص و باکیفیت کاربرد ندارد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>