چرم آلکانتره چیست؟
چرم آلکانتره

امروزه آلکانتارا یکی از متریال‌های استفاده شده در ساخت و پرداخت روکش‌های صندلی خودرو و روکش‌های قطعات داشبورد به شمار می‌رود.

آلکانتارا ( Alcantara ) یک نوع چرم ریزبافت هست که به صورت مصنوعی و طی یک سری پروسه‌های کارخانه‌ای ساخته می‌شود. چرم آلکانتارا به دلیل بافت منحصر به فرد و نرمی که دارد در صنایع مختلف از جمله صنعت اتومبیل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طراحان صنعتی فعال در این حوزه با بهره‌گیری از این متریال، اقدام به ساخت روکش‌های صندلی‌ها می‌کنند. آلکانتارا اولین بار در سال 1970 توسط یک دانشمند و شیمیدان ژاپنی به نام میوشی اوکاموتو ( Miyoshi Okamoto ) به جهانیان معرفی شد. تا حدود دو سال آلکانتارا به عنوان یک متریال پایه در بین شیمیدان‌ها شناخته شده بود و هنوز هیچ بازار مصرفی برای تولید آن شناخته نشده بود. در سال 1972، یک کمپانی ارائه دهنده محصولات شیمیایی در ایتالیا، برای اولین‌بار چرم آلکانتارا به شکل انبوه و قابل دسترس تولید کرد که بازار هدف آن صنایع مربوط به فشن و مد بود. چرم آلکانتارا کم کم به یکی از محبوب‌ترین متریال‌های استفاده شده در صنعت مد تبدیل گردید، زیرا ضمن اینکه بسیار نرم و قابل انعطاف بود، متخصصان قادر بودند این چرم را به شکل‌ها و البته رنگ‌های مختلف استفاده کنند. به دلیل مقاوم بودن بافت میکروفیبری آلکانتارا، این متریال کم کم جنبه کاربردی‌تر به خود گرفت و وارد صنعت اتومبیل‌سازی شد. آلکانتارا از ۶۸ درصد پلی‌استر و ۳۲ درصد پلی اورتان ساخته شده است که این متریال را تبدیل به یک پوشش مناسب برای قطعات داخل خودرو کرد.

چرا چرم آلکانتارا وارد صنعت خودرو شد؟

همانطور که گفتیم به دلیل مقاوم بودن آلکانتارا، این متریال خیلی زود وارد صنایع کاربردی‌تر مانند صنعت اتومبیل‌سازی شد. آلکانتارا کاملا ضد حساسیت بود و هیچ یک از انواع پوست‌های انسان‌ها با مواد تشکیل دهنده آن واکنش حساسیت‌زا ایجاد نمی‌کرد. آلکانتارا یک نوع چرم مصنوعی است که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته از مابقی متریال‌های مصنوعی دیگر بهداشتی‌تر است و حتی در صورت تجزیه شدن آن هیچگونه آلودگی مضر وارد طبیعت نخواهد شد. آلکانتارا از بافت‌های منحصر به فردی بهره‌ می‌برد که این بافت‌ها به شکل سه به سه به هم گره خوردند و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و البته انعطاف‌پذیری این متریال صنعتی، در برابر ضربات و فشار‌های شدید گردیده است. آلکانتارا یک محصول شیمیایی و البته مصنوعی است اما مانند چرم طبیعی رنگ‌آمیزی و دباغی می‌شود؛ از همین سو این چرم مصنوعی نسبت به متریال مشابه استفاده شده در خودرو‌ها در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش این نور بسیار مقاوم‌تر است و به سختی دچار پوسیدگی و کدری می‌شود. امروزه آلکانتارا یکی از متریال‌های استفاده شده در ساخت و پرداخت روکش‌های صندلی خودرو و روکش‌های قطعات داشبورد به شمار می‌رود. همچنین وزن یک روکش صندلی از جنس چرم آلکانتارا بسیار سبک‌تر از روکش‌های مشابه است؛ از همین سو این متریال در پوشش قطعات و صندلی‌های خودرو‌های مسابقه‌ای و اتومبیل‌های فرمول یک استفاده می‌شود. بسیاری از سازنده‌های سیستم صوتی خودرو‌ها نیز از آلکانتارا به عنوان روکش ساب ووفر بلندگو‌های محصولات خود استفاده می‌کنند؛ زیرا بافت ریز این چرم مصنوعی باعث می‌شود امواج به شکل یک نواخت و در طول موج‌های کوتاه پخش شوند.

شایان ذکر است که جدیدترین محصول DS، DS 7 CROSSBACK از این نوع چرم بهره می‌برد و آرین‌موتور تابان، مفتخر است که محصولات لوکس این برند اصیل را برای هم‌میهنان عزیز فراهم کرده است.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>