آموزش بریدن چرم به روش صحیح

اگر شما هم دوست دارید چرم دوزی را یاد بگیرید اما نمی دانید از کجا شروع کنید، این دوره آموزش چرم دوزی برایتان مناسب است. چرم دوزی بیشتر از مهارت نیاز به تمرین دارد و هیچ چیز به اندازه ساخت وسایل چرمی مختلف مهارت چرم دوزی را بیشتر نمی کند اما دانستن اصول اولیه کار از قبیل بریدن چرم هم بسیار مهم است.

بریدن چرم

در این دوره آموزش چرم دوزی همین اصول اولیه را به شما یاد می دهیم. در این سری پست های ساختنی روش صحیح کارهایی را یاد می گیرید که برای ساخت هر وسیله چرمی باید بک یا چندبار آنها را انجام بدهید. این سری آموزش چرم دوزی شامل مهارت های زیر است :

چطور چرم را ببریم؟
چطور چرم را رنگ کنیم؟
چطور چرم را تا کنیم؟
چطور سوزن چرم دوزی را نخ کنیم؟
چطور چرم را برای دوختن بچسبانیم؟
چطور چرم را برای دوختن آماده کنیم؟
چطور چرم را کوک بزنیم؟
ساخت هر وسیله چرمی با بریدن چرم شروع می شود. در این ساختنی هم از همین نقطه شروع می کنیم. بریدن چرم با قیچی هم سخت است و هم خوب از آب در نمی آید. در این ساختنی روش صحیح بریدن چرم های نازک و کلفت را به شما یاد می دهیم تا چرم دوزی را به روش درست انجام بدهید.

گام اول: وسایل مورد نیاز

تخته برش
کاتر با تیغه کاملاً تیز
کاتر گرد
خط کش فلزی
چرم
اگر می خواهید چرم دوزی را بصورت حرفه ای انجام بدهید باید تمام این ابزار را برای برش انواع چرم داشته باشید. شاید شما هم جزو کسانی باشید که از قیچی برای بریدن چرم استفاده می کنید اما این روش چندان ایده آل و حتی مناسب نیست. در رابطه با بریدن چرم لازم است بدانید وقتی چرم تان نازک باشد، چرم زیر قیچی تکان میخورد و به همین خاطر می توانید درست روی خط برش حرکت کنید. چرم های کلفت تر هم که اصلا با قیچی بریده نمی شوند. اگر هم بتوانید چرم را با قیچی ببرید، آنقدر باید به قیچی و چرم فشار بیاوردی که لبه های چرم جمع می شوند.

بریدن چرم

گام دوم : چرم را آماده برش کنید

بسته به نوع وسیله چرمی که می سازید باید یک قسمت را برای بریدن انتخاب کنید. مثلاً اگر کیف پول چرمی می دوزید به قطعات زیادی نیاز دارید و به همین خاطر باید گوشه ای را انتخاب کنید که شکل خاصی نداشته باشد. بعد از انتخاب محل برش می توانید چرم را برگردانید و با مداد الگو را پشت چرم بکشید و سپس چرم را ببرید.

اگر نمی خواهید روی چرم تان علامت بزنید می توانید الگوها را روی مقوا یا کاغذ بکشید و الگوها را بصورت موقت روی چرم بچسبانید. اگر برش هایتان منحنی دارند، استفاده از الگوی کاغذی کار را بسیار راحت تر میکند.

برای اینکه خطوط برش چرم تیز باشند، باید آرام حرکت کنید. چرم را هم می توانید از پشت و هم از رو ببرید. نکته مهم آرام بریدن چرم است نه طرفی که چرم را از رویش برش می زنید.

گام سوم : بریدن چرم نازک

بهترین ابزار برای بریدن چرم های نازک (یک میلیمتر یا کمتر) کاتر گرد است. این نوع چرم بسیار نازک و شکننده است و کشیدن کاتر می تواند رویش چین و چروک بیاندازد. این نوع چرم ها بیشتر در حین برش تکان می خورند و به همین خاطر ایجاد خطوط برش صاف و یکدست روی آنها کمی سخت تر است.

بریدن چرم

استفاده از کاتر گرد امکان اعمال فشار یکسان روی سطوح بزرگ را فراهم میکند. فقط تیغه باید تمیز و تیز باشد تا مجبور نباشید بیش از حد فشار بیاورید.

چرم را طوری روی تخته برش بگذارید که رویش به سمت بالا باشد. یک خط کش روی خط برش بگذارید و از آن به عنوان راهنمای حرکت استفاده کنید. برای اینکه چرم بهتر بریده بشود، باید کاتر گرد را لبه خط کش نگه دارید و نگذارید از آن فاصله بگیرد.

گام چهارم برش چرم ضخیم:

چرم را طوری روی تخته بگذارید که رویش به بالا باشد و خط کش را رویش بگذارید. لبه خط کش را به عنوان خط برش در نظر بگیرید و آرام کاتر را در طول این خط بکشید.

بریدن چرم

اگر چرم تان خیلی کلفت است باید چندبار روی خطوط برش حرکت کنید. فقط دستی که کاتر را با آن گرفته اید را از روی چرم بلند کنید و تا کامل بریده شدن چرم خط کش را برندارید.

برای بریدن چرم های کلفت معمولاً باید دو تا چهار بار کاتر را روی خطوط برش حرکت بدهید. هرگز بجای تکرار برش فشار بیشتری به کاتر وارد نکنید چون نه تنها جواب نمی دهد بلکه چرم تان را خراب هم میکند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>