آموزش تا کردن چرم

در رابطه با نحوه تا کردن چرم توجه به نکات زیر لازم است

وقتی می خواهید وسایل چرمی بسازید باید مدام الگوهای مختلف بسازید و چرم را متناسب با آن الگوها ببرید و تا بزنید. در این قسمت از آموزش چرم دوزی چند تکنیک ساده برای تا کردن چرم را یاد می گیرید. خوب و درست تا کردن چرم تاثیر زیادی روی شکل نهایی وسایل چرمی دارد و درست به اندازه کشیدن صحیح الگو اهمیت دارد.

تیزی خطوط تای چرم به ضخامت چرم تان بستگی دارد اما روی چرم های کلفت تر همیشه خطوط تا نرمتر هستند و بیشتر منحنی هستند.

در این تکنیک ها از شیار زدن برای تا کردن چرم استفاده نمی شود و به همین خاطر چرم خیلی دیرتر پوسیده میشود. بهتر است قبل از رنگ کردن چرم آن را تا کنید چون باید کمی آب هم به چرم بزنید. بعضی از رنگ های چرم تا چند روز بعد از خشک شدن به آب واکنش نشان می دهند.

گام اول : وسایل مورد نیاز برای تا کردن چرم

تا کردن چرم

پاکت باز کن
خط کش
گیره
اسپری آب یا ابر خیس
دستمال کاغذی
چکش ابری یا پلاستیکی
برای تا کردن تکه های چرک کوچک و ایجاد خطوط تای ساده فقط به دستمال کاغذی، آب و گیره نیاز دارید.

گام دوم : چرم را مرطوب کنید

تا کردن چرم

ابتدا باید تکه های چرم را کم نمدار کنید تا ایجاد خطوط تا و خم کردن چرم ساده تر بشود.

نباید چرم را کاملاً خیس کنید و همین قدر که از هر دو طرف آن را نمدار کنید کافی است. برای اینکار می توانید از یک بطری آب پاش کوچک با ابر خیس استفاده کنید.

گام سوم : چرم را تا کنید و گیره بزنید

تا کردن چرم

وقتی روی خط تا را نمدار کردید، چرم را درست از نقطه مورد نظر تا کنید. می توانید با استفاده از الگویتان روی چرم خط بکشید و سپس چرم را نمدار کنید. این مرحله از کار خیلی مهم است و به همین خاطر تا از محل و اندازه تا مطمئن نشده اید نباید کاری کنید.

یک دستمال کاغذی را از وسط تا کنید و روی قسمت تا شده قرار بدهید. حالا گیره ها را روی دستمال بزنید. دستکال کاغذی هم رطوبت چرم را می گیرد و هم نمی گذارد گیره ها روی چرم خط بیاندازند.

چند دقیقه چرم را در این حالت بگذارید و صبر کنید تا چرم خشک بشود. اگر به موقع گیره ها را بردارید، می بینید که چرم شکل خودش را حفظ می کند. اگر چرم هنوز شکل نگرفته است باید یکبار دیگر این مراحل را تکرار کنید.

گام چهارم : تکنیک چکش کاری

تا کردن چرم

برای چرم های کلفت تر می توانید از چکش استفاده کنید. برای این تکنیک تا کردن چرم هم باید ابتد آن را نمدار کنید و سپس با چکش چندبار روی آن ضربه بزنید. این تکنیک برای چرم های نازک یا چرم هایی که نرم هستند، خیلی جواب نمی دهد.

گام پنجم : تکنیک پاکت باز کن

تا کردن چرم

برای چرم هایی که خیلی نازک هستند و نمی توانید از دو روش بالا برای تا کردن شان استفاده کنید، از تکنیک پاکت باز کن استفاده کنید. این نوع چرم ها فقط به یک چین ساده نیاز دارند که شکل بگیرند. از این تکنیک می توانید برای شکل دادن به چرم های کلفت تر هم استفاده کنید اما کارکرد اصلی آن برای چرم های نازک است.

چرم را از داخل کمی نمدار کنید و سپس با خط کش و پاکت باز کن از داخل روی آن خط بیاندازید. در تصویر سوم می توانید ببینید که با چندبار حرکت ساده روی چرم چطور یک خط تای صاف و مرتب روی چرم ایجاد شده است.

روی پاکت باز کن به اندازه کافی فشار بیاورید تا مطمئن شوید به خط تا به اندازه کافی تیز میشود. در این تکنیک لزوماً نباید چرم را نمدار کنید اما نمدار کردن چرم کارتان را ساده تر میکند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>