ابزار چرم دست دوز

در اینجا قصد دارم تمام ابزار چرم دست دوز را که احتیاج دارید تا یک کار خوب و با کیفیت ارائه بدید معرفی کنیم. دوستان عزیز من سالهاست که با چرم کار مِی کنم و هزینه های زیادی در این مسیر صرف کردم تا متوجه شدم چه ابزاری باید تهیه شود و واقعا به چه وسایلی نیاز است .بعضی از این ابزار را میتوان با وسایلی که در منزل هست جایگزین کرد و نیازی نیست که کلی هزینه برای ابزاری صرف کنید که نیاز اساسی به آن ندارید.

ابزار چرم دست دوز

سنبه اریب زن یا چنگالی:

ابزار چرم دست دوز
ابزار چرم دست دوز

استفاده از سوراخ زن یا سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک بسیار ساده تر است. این ابزار سوراخ‌ها را با فاصله‌های یکسان و خیلی سریعتر ایجاد می‌کند. علاوه بر این سوراخ‌ها را بزرگتر میکند و به همین خاطر کوک زدن چرم سرعت بیشتری میگیرد. تیغه‌ها و فاصله بین تیغه‌های سمبه چنگالی متفاوت است و باید نمونه ای را انتخاب کنید که برای وسیله چرمی‌تان مناسب تر است. وقتی از سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک استفاده می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از اسپیسر ندارید.

دستگاه پانچ:

برای استفاده از این نوع سنبه که در عکس مشاهده میکنید باید از چکش و یا مشته برای کوبیدن استفاده کرد که خود باعث ایجاد سرو صدا و گاهی درد گرفتن مچ دست در اثر استفاده مداوم می شود.
*من برای کار راحت تر این دستگاه پیشنهاد میدم که بدون سر و صداست و نیروی زیادی هم احتیاج نداره و اگر سنبه های دستگاه آسیب ببیند براحتی قابل تعویض می باشد.

تخته:

از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک فشرده است و برای قرار دادن چرم بر روی آن و سوراخ کردن استفاده میشود.

ابزار چرم دست دوز

مشته وچکش:

ابزار چرم دست دوز

برای ضربه زدن روی سنبه و ایجاد سوراخ

چاقوی لویس:

برای نازک کردن لبه چرم به جهت دوخت و لب تا کردن راحت تر چرم استفاده می شود.


خط کش فلزی و گونیا بزرگ:

اگه در منزل خط کش فلزی ندارید بهتره خط کش ۳۰ سانتی بخرید.خط کش حتما فلزی باشد چون اندازه هاش هم دقیق تر از سایر خط کش ها است.

چسب آهن:

ابزار چرم دست دوز

برای کیف چسب آهن بخوبی لایه های چرم را به هم میچسباند و نیازی به استفاده از چسب های بسیار قوی نیست و در دو نوع قوطی و تیوپی در بازار موجود است.

اسپیسر کوک:

اسپیسر کوک جزو ابزار پیشرفته چرم دوزی محسوب میشود اما داشتنش ساخت وسایل چرمی‌را خیلی راخت تر می‌کنید. پس اگر قصد دارید از این آموزش چرم دوزی برای تهیه لیست ابزار چرم دوزی استفاده کنید، اسپیسر را هم در لیست تان قرار بدهید. این ابزار جای سوراخ‌های کوک را با فواصل یکسان روی چرم می‌اندازد و استفاده از سنبه یا سوراخ زن را ساده تر میکند.
اسپیسر کوک اندازه‌های مختلفی دارد و انتخاب اندازه کاملاً به نوع وسیله چرمی‌که می‌سازید، بستگی دارد. برای اینکه اسپیسر بهتر روی چرم رد بیاندازد، ابتدا باید چرم را مرطوب کنید و صبر کنید تا خشک بشود. سپس می‌توانید اسپیسر را روی خط دوخت بگذارید و با کمی‌فشار آن را روی خط حرکت بدهید.
اگر از شیارزن برای ایجاد خط دوخت استفاده نکرده اید و می‌خواهید یک مسیر آزمایشی برای کوک‌ها ایجاد کنید، نباید اسپیسر را فشار بدهید. در این حالت چرم باید خشک باشد و نرم نشده باشد. به این ترتیب اسپیسر خیلی کمتر روی چرم رد می‌اندازد.

قیچی یا کاتر:

ابزار چرم دست دوز

برای بریدن چرم کاتر بهتر از قیچی عمل کرده و برش تمیز تری نهایتا خواهید داشت.برای دست بانوان توصیه می شود از کاترهای ظریف تر استفاده شود.

موم:
برای کشیدن بر روی نخ و جلوگیری از باز شدن ،و لایه لایه شدن نخ و نهایتا دوخت آسان.

ابزار چرم دست دوز

لبه گرد کن:

اگر بصورت حرفه ای با چرم کار میکنید برای زیبا سازی لبه های کار قبل از پرداخت و رنگ زدن لبه احتیاج به وسیله ای به نام لبه گرد کن دارید.

آرمیتاژ:

آرمیتاژ از وسایل مربوط به پرداخت لبه می باشد.باعث می شود لبه حالت گرد مانندی داشته باشد.

محلول رنگ و لبه :

برای زیباتر شدن کار اگر بر روی لبه ارز محلول و رنگ استفاده کنید کیف یا دست ساخته چرمی شما بسیار زیباتر به نظر خواهد رسید.محلول باعث میشود درزهای بین دو لایه پر شده و لایه های بهم چسبیده یکی شوند. رنگ نیز باعث زیباتر شدن لبه می شود.

غلطک رنگ:

غلطک رنگ برای رنگ زدن لبه کار استفاده می شود.

بقیه وسایل:

نخ انواع مختلفی دارد که بستگی به نوع محصول و سلیقه شما دارد. سوزن کوبلن دوزی، مداد، قفل، پرچ، دکمه، آستر، انتخاب آستر سلیقه ای هست.

آستر سوزنی:

به بافت آستر در عکس توجه کنید . آسترها شامل آستر سوییت و آستر رویال نیز می باشند

اشبالت دوریه

کاغذ شطرنجی

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>