چگونه چرم را کوک بزنیم ؟

گام اول : وسایل مورد نیاز برای دوختن چرم

یک کاتر یا چاقوی تیز
سوزن چرم دوزی
نخ موم خورده
دو تکه چرم آماده شده برای دوختن
پایه چرم دوزی (اختیاری اما بسیار کارآمد)
بجای پایه چرم دوزی می توانید از هر ابزار و سیله دیگری که کارکرد مشابه داشته باشد، می توانید استفاده کنید. مثلاً می توانید دو تکه چرم را با دو گیره لباس بهم وصل کنید تا مجبور نباشید با دست تان چرم را نگه دارید. خودتان هم می توانید با وسایل ابتدایی یک پایه دوخت چرم بدوزید. دوختن چرم وقتی هر دو دست تان آزاد باشد، خیلی ساده تر میشود.

دوختن چرم

گام دوم : وسایل را آماده کنید

دوختن چرم

ابتدا باید تکه های چرم تان را برای دوختن آماده کنید. در قسمت قبل آموزش دوختن چرم روش های مختلف سوراخ کردن چرم را یاد گرفته اید.

بعد از چرم نوبت به سوزن میرسد که باید آن را به روش صحیح نخ کنید. اینکار را هم در این دوره آموزش چرم دوزی به شما یاد داده ایم. همانطور که قبلاً گفته بودیم وقتی می خواهید از پایه چرم دوزی برای دوخت چرم استفاده کنید باید هر از دو سوزن همزمان استفاده کنید و به دو سر نخ سوزن وصل کنید.

گام سوم : نخ را از چرم رد کنید

دوختن چرم

اگر می خواهید از پایه چرم دوزی استفاده کنید، باید تکه های چرم را کاملاً روی هم تراز کنید و داخل پایه بگذارید. همانطور که گفتیم می توانید تکه های چرم را با گیره هم کنار هم نگه دارید یا با دست تان همینکار را بکنید. در هر سه حالت روش کار یکی است.

یکی از سوزن ها را از نزدیک ترین سوراخ به خودتان رد کنید. سوزن ها را به سمت بالا بکشید تا مطمئن شوید اندازه نخ دو طرف چرم با هم برابر است.

حالا یک سوزن در دست راست تان و یک سوزن در دست چپ تان دارید.

گام چهارم : کوک اول را بزنید

دوختن چرم

مهمترین نکته در کوک زدن چرم و دوختن چرم این است که سبک حرکات تان یکسان باشد. همیشه باید کوک بعدی را با همان دست تان بزنید و سوزن بعدی را هم با روش یکسان از سوراخ ها رد کنید.

بعد از اینکه نخ را از سوراخ اول رد کردید، سوزنی که در دست چپ تان نگه داشته اید را از سوراخ بعدی رد کنید. نخ را تا انتها بکشید.

حالا سوزنی که در دست راست است را از همین سوراخ و پشت نخ سمت چپ رد کنید (در تصویر دوم می بینید که روش کار چطور است).

اگر می خواهید ظاهر کوک ها یکدست و مرتب باشد، باید نخ دومی که از یک سوراخ رد می کنید را پشت نخ اول قرار بدهید. اگر نخ دوم جلوی نخ اول قرار بگیرد، کوک ها باد می کنند و ظاهرشان نامرتب میشود.

هر دو سوزن را از چرم دور کنید و با کمی فشار به سمت بیرون بکشید تا نخ کاملاً سفت بشود. با اینکار لبه های چرم هم به خوبی بهم نزدیک میشوند.

گام پنجم : کوک های بعدی را بزنید

دوختن چرم

همین روش کار را برای سایر کوک ها هم تکرار کنید و هر دو سوزن را به همین روش از سوراخ های روی چرم رد کنید. اینکه اول سوزن سمت راست را از سوراخ ها رد کنید یا سوزن سمت چپ، بستگی به این دارد که کارتان را با کدام سوزن شروع کرده باشید.

برای اینکه کوک ها تمیز و یکدست باشند باید همیشه ترتیب حرکت سوزن ها را رعایت کنید.

گام ششم : کوک را بست بزنید

دوختن چرم

وقتی هر دو سوزن را از سوراخ آخر روی چرم ها رد کردید، باید انتهای کوک ها را بست بزنید. مثل همان کاری که هنگام دوخت پارچه انجام می دهید.

برای اینکه دوختن چرم حسابی محکم بشود باید حداقل روی دو یا سه تا از سوراخ ها را بست بزنید. سوزن سمت چپ را از سوراخ قبلی اش رد کنید و همین کار را برای سوزن سمت راست هم تکرار کنید.

وقتی بخواهید برای سومین بار نخ و سوزن را از یک سوراخ رد کنید احتمالاً کمی کارتان سخت میشود. برای بیرون کشیدن سوزن ها می توانید از انبردست هم استفاده کنید. پایه چرم دوزی اینجا هم کار را خیلی ساده تر میکند.

وقتی دارید روی کوک ها را بست میزنید باید نخ را خیلی محکم بکشید. اگر نخ شل باشد، کوک های آخر بزرگتر از بقیه بنظر میرسند.

گام هفتم: نخ را ببرید

دوختن چرم

بعد از بست زدن انتهاب کوک می توانید اضافی نخ را ببرید. نخ را محکم بکشید و با کاتر آن را از لبه ببرید. با انگشت تان نوک نخ را روی کوک ها فشار بدهید تا ثابت بشود.

گام هشتم : اشکال یابی

وقتی برای اولین بار چرم را کوک می زنید، احتمال بروز مشکل خیلی زیاد میشود. در ادامه به برخی از اشکالات رایج اشاره می کنیم و به شما می گوییم که چطور آنها را برطرف کنید.

سوزن ها از سوراخ رد نمی شوند :

برای حل این مشکل دو راه دارید : یکبار دیگر سوراخ زن یا سمبه را از سوراخ ها رد کنید تا سوراخ ها کمی بزرگتر بشوند. گذشت زمان باعث میشود سوراخ های روی چرم کمی بسته بشوند و گاهی اوقات لازم است دوباره سوراخ هار ا کمی بازتر کنید.

اگر سوراخ ها به اندازه هستند، می توانید از انبردست استفاده کنید. گاهی اوقات رد کردن سوزن از سوراخ های روی چرم نیاز به قدرت زیادی دارد و فقط انبردست کارتان را راه می اندازد.

استفاده از انبردست موقع بست زدن هم کمک زیادی میکند.

بعد از رد کردن نخ از چرم، سوراخ ها بدشکل میشوند :

دلیل بروز این مشکل خشکی بیش از حد چرم است. گاهی اوقات اصطکاک ناشی از کشیدن نخ باعث میشود چرم بیش از حد چروک بشود یا لبه سوراخ ها بریده بشود. برای حل این مشکل می توانید با کمی روغن جوجوبا چرم را نرم کنید.

کوک ها موجی و بدشکل هستند :

اگر احساس کردید کوک هایتان ضعیف و موجی هستند، مشکل از نحوه کوک زدن یا سوراخ هایی است که روی چرم ایجاد کرده اید.

حتماً قبل از سوراخ کردن چرم از شیارزن استفاده کنید. استفاده از اسپیسر کوک هم کوک زدن را خیلی ساده تر میکند. اگر از سوراخ زن استفاده می کنید، مطمئن بشوید سوراخ ها کج نیستند.

اگر سوراخ های روی چرم ایراد ندارند، باید دنبال مشکل در نحوه کوک زدنتان بگردید. ابتدا مطمئن شوید روش کارتان روی همه سوراخ ها یکسان است؛ همیشه یکی از سوزن ها را رد کنید و سپس سوزن دوم را از پشت آن رد کنید. بعد از هر کوک نخ را محکم بکشید.

چرم دوزی را تمرین کنید

اگر می خواهید همه چیزهایی که در این دور آموزش دوختن چرم یاد گرفته اید را در یک پروژه ساده تمرین کنید، ساخت جاکارتی چرم را به شما پیشنهاد می کنیم. این جاکارتی یکی از ساده ترین وسایل چرمی ساختنی است و برای مبتدی ها مناسب است. بعد از ساخت این جاکارتی ساده می توانید سراغ ساختنی های چرمی پیچیده تر بروید و آنها را هم بسازید.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>