عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز نوعی حساسیت غذایی می باشد هنگامی که کودک علائمی مانند اسهال استفراغ دل پیچه سرفه و کاهش وزن بدون دلیل پیدا میکند به این عارضه مبتلاست.

عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز چیست؟
لاکتوز قند موجود در شیر و محصولات شیر است.

عدم تحمل لاکتوز چیست؟
عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند قندی به نام لاکتوز را تجزیه کند. لاکتوز در شیر مادر، شیر لبنی و سایر محصولات لبنی وجود دارد. این قند حدود ۷ درصد از شیر مادر و شیر خشک را تشکیل می‌دهد.

دل پیچه
نفخ و باد شکم
اسهال
کاهش وزن بدون دلیل مشخص
سوء تغذیه
کم رشدی
آبریزش چشم
سرفه کردن
استفراغ کردن
انواع کمبود لاکتاز

کودک مبتلا به عدم تحمل لاکتوز چگونه باید کلسیم کافی را دریافت کند؟
می‌تواند همچنان محصولات لبنی بدون لاکتوز از جمله شیر، پنیر و ماست بدون لاکتوز که همگی منابع خوبی از کلسیم هستند را مصرف کند. علاوه بر این، کودک می‌تواند کلسیم را از سبزیجات برگ‌دار سبز تیره مانند اسفناج، بروکلی و کلم پیچ، آجیل (بادام)، لوبیا (لوبیای سفید)، ماهی (ساردین و سالمون) و آب پرتغال سرشار از کلسیم دریافت کند. اگر احساس می‌کنید که فرزند شما به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کند، جهت مصرف مکمل‌های کلسیم با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا عدم تحمل لاکتوز یک مشکل مادام‌العمر است؟
در برخی موارد، این عارضه موقتی است، مثلا در صورتی که پس از یک بیماری ویروسی ایجاد شود یا مرتبط با بیماری‌های دیگر مانند بیماری سلیاک باشد. برای مثال پس از درمان بیماری سلیاک، میزان لاکتاز می‌تواند به حد طبیعی برسد و در نتیجه لاکتوز در رژیم غذایی قابل تحمل باشد. با این حال به احتمال زیاد این عارضه طولانی مدت بوده و مستلزم این است که بسیاری از کودکان و بزرگسالان برای جلوگیری از بروز علائم، تغییراتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنند.

اگر یک مادر دچار عدم تحمل لاکتوز باشد، آیا شیر دادن به کودک بی‌خطر است؟
تغذیه نوزاد با شیر مادر در صورتی که مادر دچارعارضه باشد، کاملاً بی‌خطر است. شیر مادر باعث افزایش خطر ابتلا نمی‌شود و مزایای سلامتی مهمی برای کودک دارد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>