راهکاری برای کنترل خشم در کودک

خشم در کودک موضوع بسیار مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند زیرا زنگ اخطاری است که خبر از تلاطم درونی و ناآرامی کودک شما دارد. به خودتان مسلط باشید تا بتوانید به او کمک کنید.

خشم در کودک

توصیه هایی برای کنترل خشم کودک تان

به خودتان مسلط باشید:

آرام بودن شما در مواقع عصبانیتِ فرزندتان، به آرام کردن او کمک می کند و می تواند الگویی باشد از این که انسان توانایی کنترل احساس های منفی خود را دارد. از بالا بردن صدا و تنبیه متقابل فیزیکی خودداری کنید.
سریع وارد عمل شوید:اجازه دهید فرزند شما بلافاصله متوجه شود رفتارش غیر قابل قبول است، او باید بداند که رفتار منفی عواقبی خواهد داشت. او را از آن محیط دور کنید تا بتواند آرام شود، بازخواست از کودک صرفاً منجر به دلیل تراشی در او خواهد شد.

با کودک راجع به احساسش حرف بزنید:به جای پرسیدن این که «بگو چی شد؟ چرا باز دعوا کردی؟» می توانید باهم تا 20 بشمارید و چند نفس عمیق بکشید و به طور مثال بگویید:«من آروم شدم، تو هم آرومی؟ می تونی بگی چه احساسی داشتی؟» به او راجع به احساسش حق می دهیم، به دنبال یافتن مقصر نیستیم، می خواهیم او بیاموزد که عصبانیت و خشم و راه حل درست کنترل آن چیست.

اگر برای حرف زدن بی میل است یا نمی تواند حرف بزند او را تحت فشار قرار ندهید، کنار هم بنشینید و از احساس تان حرف بزنید و همچنین در فرصت مناسب کتاب های داستان کودکانه با موضوع احساسات و کنترل خشم برای او تهیه کنید. کودک بعد از آرام شدن، می تواند به بازی برگردد و برای عذر خواستن از کودکی که او را کتک زده است، تشویقش کنید.

رفتارهای مخالف خشونت را در او تقویت کنید:برای حذف هررفتاری کافی است به رفتار مخالف آن توجه و آن را تحسین و تشویق کنیم. بازی کردن با دیگران، مهربانی و صبوری، جای تشویق و پاداش دارد. به طور مثال بگویید:«خیلی بهت افتخار می کنم که توی صف تاب منتظر می مونی تا نوبتت بشه» یا «تو خیلی مهربونی که عروسکت رو برای بازی به دوستت دادی.»

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>