طرز تهیه شیرینی کلمپه

کلمپه نوعی شیرینی سنتی مخصوص استان کرمان است که امروزه در سایر شهرها نیز پخته می‌شود. کلمپه ظاهری شبیه به کلوچه سیستان دارد. با این تفاوت که درون آن مخلوطی از خرمای چرخ شده همراه با پودر هل و طعم‌دهنده‌های دیگر قرار می‌دهند. خرما، آرد گندم، گردو و روغن از مواد اصلی آن هستند. برای تزیین کلمپه معمولاً از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود.

شیرینی کلمپه

طرز تهیه شیرینی کلمپه :

ابتدا دو عدد تخم مرغ را به همراه هل و وانیل خوب زده، سپس روغن را اضافه کرده و پس از آن شکر و آرد . این مواد را خوب مخلوط کنید و بعد از آن مخلوط شیر و آب را بیا فزایید تا خمیر لطیف و نرمی به دست آید.
مواد داخل کلمپه را کاملا یکدست با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.

مواد لازم برای شیرینی کلمپه :

آرد : یک کیلو
روغن جامد یا کره : ۴۰۰ الی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ : ۲ عدد
شکر : ۲۰۰ گرم
شیر به همراه کمی آب : نصف لیوان
هل و وانیل : به میزان لازم

مواد لازم برای وسط کلمپه :

خرمای بدون هسته : ۴۰۰ گرم
مغز گردوی خورد شده : ۲۰۰ گرم
هل، قلمفور و جوزهندی : به میزان لازم
بادیون و زنجبیل : به میزان لازم
پودر پسته برای تزیین : به میزان لازم

به دو روش می توانید شیرینی کلمپه را قالب زده و آماده کنید :

روش اول :

خمیر را با وردنه روی سطحی صا ف پهن کرده و با ته فنجان یا لیوان به شکل دایره های هم اندازه در آورید و پس از آن که مواد خرمایی که به شکل گلوله های کوچک در آورده اید را وسط آن گذاشتید یک دایره ی خمیری را روی آن قرار داده و دور آن را ببندید و مثل خمیر قطا ب بپیچید.

روش دوم :

خمیرها را با دست گلوله ای شکل کرده، کف دست پهن کنید و مواد خرما را وسط آن قرار داده و اطراف آن را ببندید و سپس با استفاده از قالبهای مخصوص کلمپه روی آن را قالب بزنید .

وقتی همه ی کلمپه ها پیچیده و آماده شدند آنها را داخل سینی فر چیده و در طبقه ی وسط و با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گذاشته و پس از پخته شدن روی آن را با پودر پسته تزیین کنید و بگذارید سرد شده ، سپس نوش جان کنید.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>