افزایش قد کودک

همه والدین دوست دارند که برای افزایش قد کودک خود کاری کنند و قد بلند در واقع یک مزیت برای کودکشان به حساب می آید اما همه اینها وابسته به تغذیه و ژن می باشد. یعنی بخشی وراثتی بدست می آید و بخشی اکتسابی.

افزایش قد کودک

از چه زمان باید مراقب تغذیه کودک بود؟
مراقبت از تغذیه نوزاد باید از همان زمان جنینی شروع شود. زنان باردار باید بدانند شیوه تغذیه ای او از همان ابتدای دوران بارداری بر سلامت فرزندش اثر دارد
گوشت و ماهی
می دانیم که در دوران کودکی گوشت بین دندان ها گیر کرده و کلافه کننده است. اما نباید مصرف گوشت را کنار بگذارید. چون حاوی پروتئین است و این مواد مغذی بین 15 تا 20 درصد انرژی روزانه را تأمین می کنند و برای افزایش قد کودکان لازم است.

مصرف پروتئین های گیاهی
اگر کودکتان به هر دلیلی میلی به مصرف گوشت قرمز ندارد بهتر است مصرف شیر، تخم مرغ و ماهی را در برنامه غذایی شان افزایش دهید. این مواد غذایی حاوی پروتئین هستند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل هورمون ها، ساخت سلول های تشکیل دهنده ی عضلات و پوست و همچنین افزایش قد کودکان کمک می کنند. پروتئین های گیاهی مانند عدس، نخود و لوبیاها نیز تأثیر زیادی در افزایش جذب پروتئین دارند.

شیر یا ماست
کودکی دوره ی مهمی در رشد اسکلت بدن است. بنابراین در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود.

قطع مصرف تنقلات نامناسب
تنقلاتی مانند چیپس و پفک و سایر تنقلات شور به نوعی آفت رشد قد کودکان محسوب می گردند. این مواد سبب افزایش سدیم خون می گردند. دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش باز جذب آن از کلیه می گردد که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی کودک می گردد.

مصرف سبزیجات
آهن ترکیبی در بدن است که وظیفه ی حمل اکسیژن خون به سمت سلول های بدن را بر عهده دارند. فیبرها نیز از ترکیبات مفید موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند.

ویتامین D
شاید دریافت کلسیم و سایر املاح در کودک شما بالا باشد اما باید به خاطر داشته باشید دریافت کافی ویتامین D از اهمیت بسیار بسیار بالای در فرآیند جذب و مورد استفاده قرار گرفتن کلسیم و چرخه کلسیم و فسفر دارد بنابراین در معرض آفتاب قرار گرفتن کودک شما برای تولید ویتامین D در حدود 10 تا 15 دقیقه در روز (آفتاب میانه روز) تقریبا نیاز به ویتامین D را مرتفع می سازد اما ممکن است نیاز به مکمل در برخی کودکان احساس شود. زرده تخم مرغ، جگر و گوشت منابع غذایی سرشار از ویتامین D می باشند.

ویتامین های گروه B
از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.

منیزیم
مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند.

ویتامین K
این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>