کمالگرایی در کودکان

کمالگرایی در کودکان مشکلی است که با مشاهده آن باید هر چه زودتر به رفع آن بپردازید چرا که به مرور باعث مشکلات جدی برای فرزند شما خواهد شد.

اگر علائم کمالگرایی را در کودک خود مشاهده کردید، کارهای زیادی می‌توانید برای کمک به او انجام دهید. استراتژی‌هایی که برای حل کمالگرایی در کودکان کاربرد دارند را در ادامه بخوانید.

به جای ستایش نتیجه، از تلاش کودک تعریف و قدرشناسی کنید. از ستایش کودک بخاطر گرفتن نمره ۱۰۰ در آزمون درسی او بپرهیزید. به جای آن، او را به خاطر تلاش زیادش تحسین کنید. همچنین، کودک را به دلیل رفتار خوبش با دیگران یا بخاطر اینکه دوست خوبی است ستایش کنید. برای او روشن کنید که موفقیت تنها موضوع مهم در زندگی نیست و چیزهای دیگری هم در کنار موفقیت اهمیت دارند.

از شکست‌های خود برای او بگویید. کودک را به این باور برسانید که شما هم بدون نقص نیستید. درباره‌ی زمانی که موفق نشده اید شغلی را به دست آورید یا زمانی که در یک امتحان رد شده اید، برای کودک تعریف کنید. برایش توضیح بدهید که چطور با این مسئله کنار آمده اید.

مهارت‌های مقابله‌ی سالم و صحیح را به او بیاموزید. با اینکه احساس شکست خوشایند نیست، اما در نهایت می‌توان آن را تحمل کرد. به کودک خود بیاموزید که چطور با ناامیدی، طرد شدگی و اشتباهات، به روشی صحیح مواجه شود. صحبت با یک دوست، نوشتن در یک مجله یا کشیدن یک نقاشی تنها مواردی از این مهارت‌ها هستند که می‌توانند به کودک در مواجه شدن با احساساتش کمک کنند.

به کودک یاد بدهید تا با خودش تعامل سالم داشته و به جای انتقاد از خود، با خودش مهربان باشد. با خودتان بلند بلند حرف بزنید تا به کودک نشان دهید که چطور می‌توانید جتی در صورت مرتکب شدن اشتباه، نسبت به خود دلسوز باشید. چنین جملاتی بگویید: «من امروز فراموش کردم سر ساعت به بانک برم. فردا سعی می‌کنم دقیق‌تر باشم». یا «حواسم پرت شد و شام رو سوزوندم. یه چیز دیگه درست می‌کنم و سعی می‌کنم بیشتر مراقب باشم».

مراقب انتظارات خود باشید. مطمئن شوید که خود شما به کودک فشار نمی‌آورید که عالی باشد. انتظارات بالا اما منطقی از او داشته باشید. همچنین با گذشت یک مدت زمان، دوباره انتظارات خود را بررسی کنید. اگر او در رسیدن به اهداف شما شکست می‌خورد یا دیگر نمی‌خواهد برای رسیدن به آنها تلاش کند، شاید به این خاطر است که انتظارات شما زیاد از حد هستند.

به کودک کمک کنید تا چیزهایی که می‌تواند و چیزهایی که نمی‌تواند کنترل کند را بشناسد. خواه کودک بخواهد که بهترین بسکتبالیست در مدرسه باشد یا میل داشته باشد که در تمام امتحانات نمره‌ی عالی کسب کند، باید بداند که نمی‌تواند بسیاری از فاکتورهایی را که بر روی موفقیت او تاثیر می‌گذارند را کنترل کند. او نمی‌تواند میزان سختی امتحانات و حد خوب بودن همبازیان خود را کنترل کند اما میزان تلاش‌های او در اختیار خودش است.

همراه با کودک اهداف واقعی تعیین کنید. با او درباره‌ی هدف‌هایی که می‌خواهد به آنها برسد صحبت کنید. اگر اهداف او نیاز به کمال و بی نقص بودن دارند، درباره‌ی خطرات تنظیم اهداف غیر واقعی برای او صحبت کرده و به او کمک کنید تا اهداف خود را واقعی‌تر کند.

به کودک کمک کنید تا اعتماد به نفس سالم داشته باشد. او را در فعالیت‌هایی شرکت دهید که به او کمک می‌کنند تا فارغ از کارهایی که انجام می‌دهد احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. کارهای داوطلبانه، یاد گرفتن چیزهای جدید و شرکت در اقدامات هنری تنها تعدادی از روش‌هایی هستند که می‌توانند در ساختن یک دیدگاه سالم‌تر نسبت به خود، به کودک کمک کنند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>