علل کمالگرایی در کودکان

باید بگوییم کمالگرایی مشکل جدی برای کودکان می باشد و در آینده نه چندان دور آن ها را دچار اختلال خواهد کرد در اینجا به علل کمالگرای در کودکان می پردازیم.

علل کمالگرایی در کودکان

عوامل بیولوژیکی

تحقیقات نشان داده اند که کمالگرایی در کودکان به شدت با بیماری‌های خاص ذهنی، مانند اختلال وسواس فکری- عملی و اختلالات خوردن در ارتباط است. این نتیجه، دانشمندان را به این باور رسانده است که ممکن است مؤلفه‌های بیولوژیکی در کمالگرایی دخالت داشته باشند.

اثرگذاری والدین از علل کمالگرایی در کودکان

ستایش کردن کودک به صورت «تو باهوش‌ترین بچه‌ی مدرسه‌ هستی» یا «مورد توجه قرار دادن هر حرکتی در تمرین ژیمناستیک کودک»، می‌تواند باعث ایجاد این باور در کودک شود که اشتباه کردن بد است. او ممکن است به این فکر بیفتد که باید و باید به هر هزینه‌ای موفق شود.

کمالگرا بودن والدین

والدینی که خودشان کمالگرا هستند، به احتمال زیاد فرزندان کمالگرا تربیت می‌کنند. این شباهت ممکن است به دلیل مشاهده‌ی رفتار کمالگرایانه‌ی والدین توسط کودک یا منتقل شدن حالت‌های ژنتیکی از والدین به فرزندان باشد.
فشار مدرسه– کودک ممکن است از این بترسد که گرفتن نمرات پایین‌تر، او را از رفتن به یک دانشگاه خوب باز دارد. این فشارها از سمت مدرسه ممکن است باعث این احساس شود که برای رسیدن به هر جایی در زندگی، باید عالی بود.

احساساتی بودن نسبت به موفقیت و شکست

تصویری که رسانه‌های گروهی از موفقیت و شکست افراد نشان می‌دهند، ممکن است در جوانان این باور را به وجود بیاورد که باید در هر کاری که انجام می‌دهند عالی باشند.
میل به ستایش شدن– بعضی از بچه‌ها می‌خواهند که با نشان دادن اینکه در هر کاری عالی هستند، محبت و تحسین اطرافیان را به دست بیاورند. کودک ممکن است این کار را برای کاستن از فشار والدین یا جلب توجه آنها انجام دهد.

اعتماد به نفس پایین از علل کمالگرایی در کودکان

کودکی که نسبت به خود احساس بدی دارد، ممکن است فکر کند که تنها به خاطر موفقیت‌هایش خوب و دوست داشتنی است.

وارد شدن آسیب

ضربه‌های روحی، ممکن است باعث این احساس در کودک شوند که دوست داشتنی نیست و تا زمانی که عالی نباشد، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>