طرز تهیه شنگ پلو

تره های کوهی که این روزها در بازار تجریش و بازار بهجت آباد فروخته می شوند، گیاه شنگ هستند که از نظر ظاهری، فرمی شبیه تره دارند ولی طعم شان ترش مزه است و از تندی تره در آن خبری نیست.

در طب سنتی می گویند شنگ گیاهی سرد و خشک است و خونریزی را بند می‌آورد و در درمان اسهال خونی و اسهال صفراوی موثر است. آن را برای قوت دادن معده موثر می دانند و می گویند ضماد شنگ مقوی اعضای ضعیف و دهانه معده و کبد است.

ریشه شنگ خاصیت سم زدایی دارد بنابراین اگر مسموم شديد از ريشه شنگ بخورید.

ریشه ای که البته کمی تلخ و به شدت اشتهاآور است. شنگ همچنین براي رماتيسم مفيد است و آب ريشه خام آن زگيل را از بين مي‏برد.

شنگ پلو

مواد لازم شنگ پلو:

  • برنج؛ 3 پيمانه
  • پياز؛ يك عدد
  • گوشت قيمه‌اي؛ نيم كيلوگرم
  • شنگ؛ نيم كيلوگرم
  • پودر زعفران؛ نوك قاشق چاي‌خوري
  • زردچوبه؛ يك قاشق چاي‌خوري
  • نمك؛ به مقدار لازم
  • روغن؛ به مقدار لازم براي سرخ‌كردن

روش تهيه شنگ پلو:

1 – ابتدا برنج را شسته و به همراه مقداري نمك در كاسه‌اي حاوي آب به مدت چند ساعت خيس كنيد. در اين فاصله، شنگ‌ها را پاك كرده و پس از شستن به‌صورت ريز خرد كنيد؛ سپس در سبدي بريزيد و اجازه دهيد تا آب اضافي آن خارج شود.

نكته: شنگ را بايد مانند تره پاك كنيد؛ يعني تنها كافي است كمي از سر و ته آن را كوتاه كنيد.

2 – گوشت را هم پاك كرده و به‌صورت قيمه‌اي خرد كنيد. سپس تكه‌هاي گوشت را در سبدي بريزيد و زير شير آب سرد بشوييد. حالا مدتي صبر كنيد تا آب اضافي آن نيز خارج شود. پياز را نيز پوست كنده و به‌صورت خلالي خرد كنيد.

3 – در يك تابه گود مقداري روغن بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد. پس از داغ‌شدن روغن، پياز را اضافه كرده و تفت دهيد تا كمي تغييررنگ پيدا كند. سپس زردچوبه را ريخته و 3دقيقه ديگر سرخ‌كردن را ادامه دهيد تا طعم خاص آن از بين برود. پس از آن، نوبت اضافه‌كردن زعفران است. براي اين منظور، ابتدا پودر زعفران را داخل كمي آب جوش حل كرده و سپس به مخلوط پيازداغ اضافه كنيد.

4 – مرحله بعدي اضافه‌كردن گوشت است. تكه‌هاي گوشت را به اندازه‌اي همراه با پيازداغ تفت دهيد كه تغييررنگ پيدا كنند. پس از آن، يك ليوان آب جوشيده را در تابه ريخته و در آن را بگذاريد تا گوشت كاملا بپزد. پس از پختن گوشت، آن را كنار بگذاريد.

5 – قابلمه‌اي آماده كرده و تا نيمه از آب پر كنيد، سپس روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد تا آب به جوش آيد. پس از آن، برنج را به همراه شنگ خردشده اضافه كرده و صبر كنيد تا برنج در آب جوشيده و آماده آبكش‌كردن شود.
نكته: باتوجه به اينكه سبزي شنگ بافت ضخيمي دارد، بايد آن را همزمان با برنج در آب درحال جوش بريزيد تا با نيم‌پز شدن برنج، شنگ هم بپزد.

6 – وقتي برنج و شنگ به مقدار لازم جوشيد، آن را در سبدي آبكش كنيد. سپس داخل قابلمه كمي روغن بريزيد و چند تكه نان يا چند برش سيب‌زميني ته ‌قابلمه بچينيد.

نكته: شما مي‌توانيد براي ته‌ديگ اين غذا از چند برگ كاهو استفاده كنيد. ته‌ديگ كاهو بسيار ترد و لذيذ خواهد شد.

حالا برنج مخلوط را روي ته‌ديگ بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد. پس از گذشت چند دقيقه، مقداري كره آب شده يا روغن را به همراه كمي آب روي برنج بريزيد و بگذاريد دم بكشد. در پايان، مخلوط گوشت را گرم كنيد، سپس برنج را در ظرف موردنظر بكشيد و مخلوط گوشت را روي آن بريزيد.

روش ديگر:
اين برنج مخلوط را به‌صورت كته نيز مي‌توانيد درست كنيد؛ به اين صورت كه مخلوط برنج و سبزي را به همراه روغن در قابلمه‌اي حاوي 4 پيمانه آب بريزيد و پس از اينكه آب آن تمام شد، مانند كته دم كنيد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>