طرز تهیه زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه جز شیرینی های مناسبتی هستند که بیشتر در ماه مبارک رمضان سرو می شوند . جدا از قند زیاد موجود در این شیرینی یکی از محبوبترین ها در سر سفره افطار می باشد. در ادامه با ما با طرز تهیه زولبیا و بامیه همراه باشید.

زولبیا و بامیه

مواد لازم بامیه :

آب ۱٫۵ لیوان
گلاب ¼ لیوان
شکر ۲ لیوان
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ½ قاشق چایخوری


طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه :


ابتدا یک قابلمه کوچک انتخاب می کنیم و آب را درون قابلمه می ریزیم. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و شکر را اضافه می کنیم. در مرحله بعد شربت را به صورت متداوم هم می زنیم تا شکر در آب به طور کامل حل شود.

پس از اینکه شکر حل شد ، زعفران دم کرده را به همراه گلاب و آبلیمو به شربت اضافه می کنیم. اجازه می دهیم شربت حدود ۱۰ دقیقه بجوشد تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند و میزان غلظت شربت هم کمی بیشتر شود ، سپس شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مواد لازم زولبیا:


نشاسته ۵۰ گرم
ماست ¼ لیوان
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
جوش شیرین ¼ قاشق چایخوری
اسانس هل ۲ قطره
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به اندازه کافی
کره ½ قاشق چایخوری


دستور پخت و طرز تهیه زولبیا:


برای تهیه زولبیا باید از ماستی استفاده کنیم که متعادل باشد ، یعنی نه سفت باشد نه شل. یک کاسه جا دار انتخاب می کنیم و نشاسته را به همراه ماست داخلش می ریزیم. مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

سپس به مدت ۵ دقیقه مخلوط ماست و نشاسته کنار می گذاریم و پس از گذشت این زمان دوباره مخلوط ماست و نشاسته را خوب هم می زنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. در مرحله بعد کره را در فضای محیط قرار می دهیم تا نرم شود.

سپس آرد سفید را کم کم به همراه کره به کاسه اضافه می کنیم و مخلوط کردن مواد را ادامه می دهیم تا مایه زولبیا یکدست شود. در مرحله بعدی گلاب ، اسانس هل و جوش شیرین را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

در این مرحله باید غلظت مایه زولبیا به اندازه ماست باشد ، در صورتی که مایه زولبیا کمی سفت تر بود کمی گلاب به آن اضافه می کنیم تا غلظتش کمتر شود. در مرحله بعدی در یک ظرف تابه مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

در این مرحله باید به حدی روغن در تابه بریزیم که زولبیا ها در روغن شناور باشند. حرارت زیر تابه باید متعادل باشد . مایه زولبیا را درون قیف می ریزیم و با فشار قیف درون روغن به شکل دایره و اشکال نا منظم دستمان را می چرخانیم تا زولبیا شکل بگیرد.

برای راحتی کار می تونیم مایه زولبیا را درون یک جا سسی قرار دهیم تا راحتر و سریعتر به زولبیا ها شکل دهیم. شربت را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم ، در حدی که فقط گرم باشد.

پس از اینکه زولبیاها سرخ شدند آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. سپس درون شربت می اندازیم و اجازه می دهیم زولبیاها به مدت حداقل ۵ دقیقه درون شربت بمانند.

در این مدت شهد شربت کاملا به خورد آنها می رود و آماده می شوند. پس از گذشت این زمان زولبیا ها را در ظرف مورد نظر می چینیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شوند ، سپس سرو می کنیم.

مواد لازم بامیه:


آرد ½ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
آب ½ پیمانه
کره ۲۵ گرم
شکر ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به اندازه کافی


دستور پخت و طرز تهیه بامیه:


یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و آب را به همراه کره در آن می ریزیم. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد شکر را اضافه می کنیم و با یک قاشق شکر را در آب حل می کنیم.

در مرحله بعد آرد را کم کم اضافه می کنیم و هم زدن مواد را متداوم ادامه می دهیم تا خمیری نرم به دست بیاید. پس از اینکه خمیر حالت گرفت ۱ قاشق غذاخوری شربت به آن اضافه می کنیم و با خمیر مخلوط می کنیم تا به خورد خمیر برود.

حدودا باید ده دقیقه هم زدن خمیر را روی حرارت ملایم ادامه دهیم تا خمیر بپزد. پس از اینکه خمیر آماده شد ، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم خمیر خنک شود. پس از خنک شدن خمیر تخم مرغ را اضافه می کنیم.

تخم مرغ را با خمیر به خوبی مخلوط می کنیم تا خمیری لطیف و نرم به دست بیاید. در مرحله بعد یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار می دهیم و به حدی روغن درونش می ریزیم که مانند فلافل ، بامیه ها در روغن شناور باشند.

توجه داشته باشید اگر بیش از ظرفیت شیر داغ کن بامیه درون آن بریزیم بامیه ها ممکن است به خوبی پف نکنند. در همین حین بامیه ها را باید مرتب با یک قاشق هم بزنیم تا به هم بچسبند. پس از سرخ شدن بامیه ها روغن اضافی شان را با دستمال حوله ای می گیریم.

در مرحله پایانی هم بامیه ها را به مدت حداقل ۲ دقیقه درون شربت می ریزیم تا شربت به خوردشان برود. توجه داشته باشید که در زمان اضافه کردن بامیه ها به شربت ، دمای شربت باید متعادل باشد. سپس بامیه ها را در طرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.

2 نظر برای "طرز تهیه زولبیا و بامیه" ارسال شده است.

پاسخ
عمو قناد

آخه انصافا آموزش درست کردن زولبیا بامیه رو دیگه همه بلدن بهتر آموزش شرینی هایی رو بزارید که صرفا مناسب ماه رمضان نباشه البته این نظر منه

پاسخ لینک نظر

پاسخ
رسول

باشه تو خوبی چرا یاد نمیگیریم تو همه مسائل اظهار نظر نکنیم ؟!

پاسخ لینک نظر

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>