طرز تهیه خشیل

خشیل از غذاهای محلی استان آذربایجان است که بسار پرکالری است و با بلغور گندم پخته میشه و در قدیم به عنوان غذای شب یلدا پخته می شده. این غذا بسیار مناسب برای روزهای سرد می باشد.

خشیل

مواد لازم برای خشیل
بلغور گندم 200 گرم
آرد سبوس دار گندم 100 گرم
آب 250 گرم
شیر 250 گرم
عسل، شکر،دارچین و یا شیره به میزان لازم
کره به میزان لازم
اطلاعات مواد مغذی
1420 کالری

طرز تهیه خشیل

اولین مرحله برای درست کردن این غذا با دسر، خیساندن بلغور است. بلغور ها را قبل از پختن برای چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخوردند. در این مرحله بلغور ها را با مقداری آب در قالبمه ای قرار دهید. شعله زیر آن را کم کنید و اجازه دهید بپزد و آبش کشیده شود. پختن بلغور ها حدود یک ساعت زمان میبرد.

بعد از پخته شدن بلغور ها، بلغور ها را آبکش کنید. بعضی در این مرحله آرد را با آب سرد و شیر مخلوط کرده و سپس به بلغور ها اضافه میکنند و روی حرارت قرار میدهند و هم میزنند تا غلیظ شود و بوی خامی آرد گرفته شود. اما ما به شما پیشنهاد میکنیم آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس شیر و آب را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سپس بلغور ها را اضافه کنید. غلظت خشیل شما باید کمی بیشتر از حلیم باشد. زمانی که به غلظت مناسب رسید خشیل شما آماده است.

طرز تهیه خشیل بدون بلغور:
برخی این غذا را بدون بلغور و فقط با آرد درست میکنند. برای این کار آرد را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس شیر و آب را به آن اضافه کنید کمی زردچوبه اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود. در آخر خشیل با آرد را در ظرف گودی ریخته و با شیره انگور(دوشاب)، عسل یا شکر به همراه کره و دارچین میل کنید و نوش جان!

نکات کلیدی تهیه خشیل:
فراموش نکنید که خشیلتان را با شیره، عسل و یا شکر و دارچین میل کنید چون این غذا به تنهایی مزه زیادی ندارد. اما میتوانید بنا به ذائقه ی خود میزان شیرینی و کره آن را کم و یا زیاد بکنید.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>