طرز تهیه ارومیه خورش

ارومیه خورش یکی از خورش های سنتی ارومیه است که با نام قدیمی ارومیه هم ( اورمیه خورش ) شناخته می شود. این خورش خوشمزه از نظر ظاهری شباهت زیادی به خوراک لوبیا چیتی دارد. در آذربایجان غربی خورش ارومیه یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی محسوب می شود. این خورش را با پلو زعفرانی سرو می کنند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر ارومیه خورش تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه ارومیه خورش در ادامه با همدوره همراه باشید.

ارومیه خورش

مواد لازم ارومیه خورش
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
لوبیا چیتی ۲ پیمانه
بادمجان ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد
غوره ½ پیمانه
زعفران ۱ قاشق چایخوری
روغن به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم


طرز تهیه ارومیه خورش :
بهتر است از شب قبل لوبیا چیتی را در آب بخیسانیم و چند بار آبش را تعویض کنیم تا نفخش برطرف شود و راحت تر پخته شود. برای شروع آشپزی ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه جا دار تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند.

گوشت خورشتی را به اندازه گوشت قورمه سبزی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. گوشت و پیاز را خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند ، سپس لوبیا چیتی را پس از آبکشی کردن به تاب اضافه می کنیم و با مواد دیگر کمی تفت می دهیم.

در مرحله بعد ۵ لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا و گوشت به آرامی بپزند. در تابه ای دیگر رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری روغن مایع به خوبی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی برطرف شود.

سپس زعفران دم کرده را به همراه نمک و فلفل به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن غوره را به تابه اضافه می کنیم و به همراه دیگر مواد کمی تفت می دهیم. در اواخر پخت خورش مخلوط رب گوجه فرنگی و غوره را به خورش اضافه می کنیم.

و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد و طعم بگیرد. اگر طعم ترش بودن خورش به اندازه کافی نبود کمی آبغوره به خورشت اضافه می کنیم. در همین حین سیب زمینی و بادمجان را برای تزیین خورش به صورت دلخواه خرد می کنیم.

سپس در روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه خورش آماده شد آن را به وسیله بادمجان و سیب زمینی سرخ شده تزیین می کنیم. نکته آخر هم اینکه فراموش نکنید که این خورش خوشمزه به همراه برنج زعفرانی سرو می شود.

امیدوارم از طرز تهیه ارومیه خورش لذت برده باشید .

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>