طرز تهیه آش میوه اردبیلی

آش میوه اردبیلی یک آش بی نظیر و از غذاهای محلی این استان به شمار می رود و هماندد دیگر غذاهای اردبیل بسیار خوشمزه می باشد حتما امتحان کنید و لذت ببرید.

آش میوه اردبیلی

آش میوه اردبیلی یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل است. آش میوه اردبیلی به دلیل داشتن انواع و اقسام میوه‌های خشک و برگه‌هایی چون: زردآلو، آلوی خورشی، آلبالو و آلو قیسی، سبک و شستشو دهنده دستگاه گوارش است.

برای پختن آش میوه اردبیلی نیازی به سبزی نیست، اما در صورت تمایل می‌توان به آن تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر افزود، در غیر این صورت آین آش بدون سبزی تهیه می‌شود.

مواد لازم آش میوه اردبیلی:

لوبیا قرمز یک پیمانه
نخود یک پیمانه
عدس 2 پیمانه
برنج نیم پیمانه
گندم پوست کننده یک پیمانه
رشته آش ۳۵۰ گرم
گوشت چرخکرده ۵۰۰ گرم
آلوی خورشی ۲۰۰ گرم
برگه آلو زرد ۲۰۰ گرم
قیسی زردآلو ۲۰۰ گرم
آلبالو خشک ۲۰۰ گرم
گوجه برقالی ۲۰۰ گرم
نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
پیاز متوسط ۲ عدد
تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر (درصورت تمایل) یک کیلو‌گرم

طرز تهیه آش میوه اردبیلی:

لوبیا قرمز و نخود را که از شب قبل خیس کرده‌ایم در قابلمه‌ای می‌گذاریم تا بپزد. پس از این که حبوبات نیم‌پز شدند عدس و گندم را به آن اضافه می‌کنیم تا با حبوبات بپزند.

پیاز خرد شده را در قابلمه‌ای دیگر با روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود، سپس نمک، فلفل، ادویه و رب گوچه را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.

برنج را به همراه مقداری آب به پیاز داغ اضافه می‌کنیم. گوشت چرخ‌کرده که قبلاً به همراه پیاز و ادویه به صورت کوفته ریزه در آورده‌ایم داخل پیاز داغ و برنج می‌ریزیم بعد سبزی آش را اضافه می‌کنیم.

حال حبوبات پخته شده را نیز اضافه می‌کنیم و آش را هم می‌زنیم. وقتی مواد آش پخت میوه‌های خشک را به همراه رشته آش اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم آش کاملاً جا بیفتد.

پس از آماده شدن آش میوه اردبیلی می‌توان برای تزیین آن از نعنا داغ، پیاز داغ و میوه‌های خشک استفاده کرد.

نکات آش میوه اردبیلی:

  1. باید حبوبات را از شب قبل خیس کرد. چون هم باعث پخت سریع آن‌ها می‌شود، هم برای جلوگیری از نفخ شکم موثر است.
  2. نیم ساعت قبل از افزودن میوه‌های خشک به آش، آن‌ها را در آب سرد بگذارید تا خیس بخورد.
  3. در طی پخت باید مرتب آش را هم زد تا ته نگیرد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>