تربیت کودک فروتن

شاید شما هم تجربه کرده باشد که کودکتان در مواجه با کودک دیگری بسیار با او متواضعانه برخورد کرده باشد.تربیت کودک فروتن کار سختی نیست به شرط آنکه الگوی قابل اتکایی برای اینکار داشته باشد و بفهمد که تواضع بخشی از یک انسان است و احساس خوشایندی کند.

تربیت کودک فروتن

الگوی رفتاری
آنها هنگامی که شما در ترافیک کنترل خود را از دست می‌دهید، هنگام برخورد با سایرین و زمانی که از قدرت خود برای جلب نتایج به نفع خود استفاده می‌کنید، به رفتار شما توجه می‌کنند. آنها همچنین هنگامی که درب را برای ورود یا خروج فرد سالخورده‌ای نگاه می‌دارید، با احترام و مهربانی با دیگران برخورد می‌کنید، از شما یاد می‌گیرند.

به آنها ارزش دهید
بهتر است به جای گفتن«من شام را پختم» بگویید «شام آماده است و بچه‌های خیلی کمک کرده‌اند». در این صورت به کودکان آموزش می‌دهید که به دیگران قبل از خودشان اهمیت دهند. می‌توانید همچنین با شرکت در فعالیت‌های مفید مانند تمیز کردن پارک، کمک‌های خیر‌خواهانه در بیمارستان‌ها، جمع‌آوری زباله‌ها از مکان‌های عمومی، فروتنی را به آنها آموزش دهید.

بچه‌ها را تشویق به پذیرش اشتباهات کنید
یکی از راه‌های تشویق کودکان برای اعتراف به اشتباهشان، امید به بخشش و رحمت از جانب والدین است. هر چه قدر کودکان روابط صمیمانه‌تری با والدین خود داشته باشند، می‌توانند راحت‌تر به اشتباهشان اعتراف کنند و کمتر انتظار می‌رود که ناسازگاری کنند و در برابر کار‌های اشتباه جبهه بگیرند.

به کودکان آموزش دهید تا نظرات دیگران را بپذیرند
برای کودکان توضیح دهید که امکان دارد افرادی را در طول زندگی‌اش ملاقات کنند که اطلاعات بیشتری از او داشته باشند و بنابراین می‌توانند از آنها چیز‌های زیادی یاد بگیرد.

دیدگاه حق به جانب کودکان را خنثی کنید
اغلب والدین برای افزایش عزت‌نفس در کودک مدام به او می‌گویند که چقدر باهوش و شگفت‌انگیز هستند. چنین نگرش‌ها و تشویق‌هایی ممکن است در کودکان این ذهنیت را ایجاد کند که نسبت به دیگران برتری و حق ویژه‌ای دارند.


تقویت قدردانی و رابطاه آن در تربیت کودک فروتن
به کودک یاد دهید تا از تلاش‌های دیگران قدردانی کنند. برای مثال اجازه دهید تا آنها در مسابقات ورزشی و رویداد‌های موسیقی و خانوادگی شرکت کنند. می‌توانید به کودکان آموزش دهید که از راه‌های ساده‌ای قدردانی کنند. مانند تشکر کلامی، یا آغوش گرفتن. با او درباره ارزش حمایت از دیگران و تشویق بقیه صحبت کنید.

آمادگی برای کنترل غرور و نقش آن در تربیت کودک فروتن
همچنین کنترل غرور می‌تواند از میزان بحث و جدل کودک با دیگران بکاهد و اینکه اجازه دهد شخصی در صف جلوی او قرار بگیرد، یا شخصی وارد بازی شود یا با یک دوست خوب، برای انجام کاری همکاری کند. فروتنی باعث می‌شود نه تنها شان خودمان را حفظ کنیم، به منزلت دیگران هم احترام بگذاریم.


خودشناسی و فروتنی در کودکان

والدین علاوه بر اینکه کودکان را تحسین و تشویق می‌کنند و این باور را به آنها القا می‌کنند که ارزشمند هستند، باید به آنها اهمیت هدیه دادن به دیگران هم بیاموزند. این کار به خودشناسی و بهبود دیدگاه آنها نسبت به جهان اطراف کمک می‌کند. حمایت از یک موسسه خیریه به کودک کمک می‌کند که چشم‌انداز خود را نسبت به جهان اطرافش گسترش دهد و به فکر سایر مردم باشد.

زندگی شخصی‌های بزرگ و مردمی را شرح دهید
بچه‌ها را تشویق کنید تا درباره شخصیت‌های بزرگی که به نجات بشریت و بهبود زندگی انسان‌ شتافته‌اند، بخوانند و با خدمات آنها آشنا شوند. همچنین می‌توانید آنها را تشویق به دیدن فیلم‌‌های مربوط به زندگی‌نامه این افراد کنید.

در صورت لزوم، تحسین یا تادیب کنید
زمانی که کودک نمره‌های خوبی در درس‌هایش کسب کرده است، او را تحسین کنید. در صورتی که امتیاز یا نمره کمی در درس‌ها به دست آورده، به جای سرزنش معلم یا مدرسه، بهتر است به کودک کمک کنید تا ضعف‌هایش را بهبود ببخشد. بلافاصله اشتباهات جدی را اصلاح کنید یا آتش تمایل به تکبر را در او خاموش کنید. البته حواستان باشد عزت‌ نفس او را خدشه‌دار نکنید. والدین باید فروتنی کودکان را تحسین کنند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>