بیماری بلانت در کودکان

بیماری بلانت براثر یک اختلال در رشد بوجود می آید و بر ساق پا اثر می گذارد و موجب می شود که پاهای کودک پرانتزی شود و به سمت بیرون انحنا پیدا کند.

بیماری بلانت

در کودکان سنین پایین‌تر، فقط تیبیا (استخوان درشت نی) مشکل دارد. در نوجوانان، معمولا هم درشت نی و هم فمور (استخوان ران) درگیر هستند. بسیاری از نوزادان با پاهای کمی پرانتزی، ناشی از اینکه در فضای کوچک رحم بوده‌اند، متولد می‌شوند ولی پاهای آنان معمولا همزمان با رشد بدن و شروع به راه‌رفتن، صاف می‌شود. انحنای پا درصورتی‌که درمان نشود، بدتر می‌گردد، بنابراین تشخیص زودهنگام، بسیار مهم است.

علائم بیماری بلانت
مشهودترین علامت بیماری بلانت، انحنای پا در زیر زانو است.

تشخیص بیماری بلانت از طریق معاینه دقیق فیزیکی، و پس از آن، رادیولوژی پاها، انجام می‌شود. این عکس‌های رادیولوژی شکل غیرمعمول تیبیا و احتمالا، تغییرات در صفحه رشد استخوان زیر زانو را نشان خواهند داد.

درمان
درمان بیماری بلانت، از نظارت‌های ساده تا جراحی، متفاوت است. تصمیمات درباره بهترین درمان برای هر کودک، بیشتر به سن کودک در زمان تشخیص و شدت انحنای پاها بستگی دارد. اگر انحنای خفیفی در کودک زیر 2 سال تشخیص داده شود، بهترین درمان، در اغلب موارد، نظارت است که پیشرفت شرایط توسط یک جراح ارتوپد، کنترل می‌شود. در بسیاری از موارد، مشخص می‌شود که انحنای موجود، رشد و نمو طبیعی را طی می‌کند و در یک دوره یک ساله بدون هیچ درمانی توسط پزشک، اصلاح می‌شود.

آتل پا

هرچند، اگر این انحنا بدتر شود، یا در یک کودک 2-4 ساله تشخیص داده شود، بیماری بلانت می‌تواند با استفاده از آتل‌های ارتوتیک که توسط جراح ارتوپد تنظیم شده و در پای کودک قرار می‌گیرد، درمان شود. این آتل‌ها، که با نام آتل‌های KAFO (ارتوتیک زانو، مچ پا، پا) شناخته می‌شوند، از بالای ران تا نوک انگشتان پا هستند. چند مدل متفاوت آتل موجود است ولی هدف همه آنها هدایت تدریجی رشد پاها به سمت حالت صاف پاها است، به‌طوری‌که زانوها و پاها به خوبی، بدون هیچ انحنایی، تراز شوند. آتل هر کودک، مخصوص خود او طراحی می‌شود که مستلزم قالب‌گیری پاها است. پس از آن، رشد بعدی پاها با استفاده از آتل‌بندی توسط یک متخصص، از طریق معاینات بعدی و رادیولوژی از پاها، کنترل می ‌شود.

روش جراحی

در بعضی موارد، بهترین درمان برای بیماری بلانت، عمل جراحی است. اینها‌ معمولا مواردی هستند که درمان آتل‌بندی برای اصلاح انحنای پاها موثر نبوده است یا بیماری در سن 3 یا 4 سالگی، با انحنای شدیدتری، تشخیص داده شده است. وقتی بیماری بلانت در نوجوانان تشخیص داده می‌شود، درمان جراحی، تقریبا همیشه مناسب‌ترین درمان است. رایج‌ترین جراحی مورد استفاده استئوتومی نام دارد که یک مثلث بسیار کوچک از تیبیا (درشت نی)، و گاهی حتی از فیبولا (نازک نی)، در تلاش برای تراز کردن پا در حالت صاف و مستقیم، برداشته می‌شود. یک صفحه در محل استئوتومی قرارداده می‌شود که احتمالا 1-2 سال پس از جراحی باید برداشته شود.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>