طرز تهیه والک پلو

والک یک گیاه کوهی است که معروفترین غذایی که با آن درست می کنند والک پلو است و بسیار خوشمزه است. این مقدار مواد برای 5 تا 6 نفر کافیست.

والک یا پیازکوهی که به آن سیرک هم می گویند، شاید معروف ترین و محبوب ترین سبزی کوهی بهار باشد که در بازارهای تهران می توانید پیدا کنید. گیاهی که با وجود عمر کوتاهش هزار و یک خاصیت خوراکی و درمانی دارد.

کاهش فشار خون، رفع گرفتگی عروق، رفع مشکلات گوارشی، از بین بردن آبسه و کورک، کمک به درمان آنفلوانزا، برونشیت، سیاه سرفه و درمان اسهال خونی آمیبی خواصی است که گیاه 10 تا 50 سانتی متری والک برای شما دارد.

والک پلو


مواد لازم والک پلو:

والک 500 گرم
برنج 4 پیمانه
روغن 3 تا 4 قاشق سوپخوری
نمک به میزان لازم
ساقه سیر تازه 2 شاخه

طرز تهیه والک پلو:

برنج را می شوییم و با 4 قاشق چایخوری نمک (بستگی به ذائقه دارد) خیس می کنیم. والک ها را تمیز می شوییم و کمی درشت خرد می کنیم. برنج را با مقدار مناسب آب (حدود 8 پیمانه) و روغن روی حرارت تند می گذاریم و والک های آماده را نیز در آن می ریزیم. می گذاریم تا آب آن جوش بیاید و آب برنج جمع شود سپس حرارت را ملایم می کنیم و در قابلمه را می بندیم و دم کنی روی در آن می گذاریم. برای خوش عطر شدن این پلو می توان به همراه والک ها ساقه سیر یا سیر تازه نیز در برنج ریخت. در صورتی که با غذا گوشت میل می کنید توصیه می کنیم این پلو را با گوشت مغز ران گوسفند میل کنید.

نکات تکمیلی در مورد والک پلو

والک پلو جزو پلو و چلو میباشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 45 دقیقه میباشد .
والک پلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

بهترین فصل تهیه والک، فروردین تا خرداد است که می توانید آن را در محل های مرطوب و سایه ای جنگل ها و بیشه ها پیدا کنید.

والک در ایران بیشتر در نواحی کوهستانی البرز، دربند، لشکرک، شهرستانک، فشم، اذربایجان، ارومیه و برخی نواحی گیلان و اراک می روید.

برای خشک کردن این گیاه، باید آن را هنگامی که گل دارد بچینید و به سرعت در حرارت کمتر از 40درجه سانتی گراد خشک کنید. اما مصرف والک خشک لطف چندانی ندارد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>