دندان های نوزادی

هر چند که دندان عضو بسیار ضروری بدن می باشد اما اگر نوزاد دندان در بیاورد مشکل ساز است اما راه چاره ای برای این دندان های نوزادی وجود دارد با ما همراه باشید.

دندان های نوزادی

دندان هاي نوزادي

حدودا از هر 2 هزاركودك،‌ممكن است يكي با دندان متولد شود. اين دندان‌ها، اغلب مواقع در فك پائين و به‌صورت دو دندان پيش وجود دارند. علت وجود اينگونه دندان‌ها مشخص نيست اما ممكن است وراثت در اين زمينه موثر باشد. دندان‌هايي كه هنگام تولد در دهان كودك وجود دارد، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري نيست و به سرعت لق شده و مي‌افتد اما اگر دنداني در فاصله تولد كودك تا يك ماهگي او در دهانش رويش پيدا كند، معمولا از گروه دندان‌هاي شيري او خواهد بود.

مشکلات دندان های نوزادی

با دندان‌هاي نوزادي چه بايد كرد؟ پاسخ اين است كه تا زماني كه اين دندان‌ها مشكلي ايجاد نمي‌كنند، درماني لازم نخواهند داشت. اما گاهي مواقع اين دندان‌ها ممكن است براي كودك يا مادر مشكلاتي ايجاد كنند. به‌عنوان مثال وجود اين دندان‌ها ممكن است باعث زخم شدن نوك پستان مادر شده و يا تيز بودن لبه اين دندان‌ها مي‌تواند موجب ايجاد زخم‌هاي دهاني براي خود نوزاد شود. در اين موارد لازم است كه با تشخيص پزشك دندان از دهان خارج شده و يا لبه تيز آن توسط دستگاه‌هاي دندان‌پزشكي،‌صاف شود.

در مواقعي كه دندان‌هاي نوزادي بسيار لق هستند،‌ بايد توسط دندان‌پزشك از دهان خارج شوند تا خطر بلعيده شدن و خفگي نوزاد وجود نداشته باشد. دست آخر اينكه، اگر كودكتان با دندان متولد شد و يا خيلي زود اولين دندان‌هايش را درآورد، نگران نشويد و براي اطمينان بيشتر با يك پزشك يا دندان‌پزشك مشورت كنيد.

آب‌دهان كودكتان را مرتب به كمك يك پارچه تميز از اطراف دهانش خشك كنيد. باقي ماندن اين رطوبت در اطراف دهان ممكن است سبب ايجاد لكه‌هاي قرمز پوستي شوند.

هنگامي كه كودكتان خواب است،‌پارچه‌اي را در زير سرش قرار دهيد و هر گاه توسط آب دهانش خيس شد آن‌را عوض كنيد.

چاره ای برای دندان های نوزادی

براي كودكتان چيزي فراهم كنيد تا آن‌را بجود. لثه‌هاي كودكان به هنگام دندان درآوردن به شدت مي‌خارد. دقت كنيد. چيزي كه براي جويدن به كودكتان مي‌دهيد به اندازه‌ كافي بزرگ باشد تا امكان بلعيده شدن آن وجود نداشته باشد و در ضمن به قطعات كوچك‌تري نيز خرد نشود. پارچه تميز خيسي كه به مدت 03 دقيقه در فريزر قرار گرفته باشد كمك خوبي براي لثه كودكتان خواهد بود. دندان‌گيرهاي لاستيكي نيز وسايل مناسبي هستند اما مراقب باشيد كه پاره و يا شكسته نشوند. يك قاشق چايخوري سرد نيز وسيله خوبي است كه كودكتان لثه‌هايش را به كمك آن آرام كند.

مي‌توانيد به كمك انگشتان تميز خود، لثه‌هاي كودك را ماساژ دهيد و به آرامش او كمك كنيد.

هرگز دندان‌گيرها را به كمك نخ يا زنجير دور گردن كودك نياندازيد زيرا احتمال خفگي او وجود دارد.

اگر كودكتان بي‌قرار است، مي‌توانيد با ‌هماهنگي با پزشك، از استامينوفن براي آرام كردن او استفاده كنيد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>