داروهای ممنوعه کودکان

بیشترمادران با مشاهده اولین نشانه های بیماری به فکر دادن انواع و اقسام داروها به فرزند خود میفتند و یا برخی از پزشکان حتی داروهای ممنوعه کودکان را تجویز می کنند.اما ما به شما هشدار می دهیم ککه نوعی از داروهای خردسالان وجود دارد که ضرر آنها خیلی بیشتر از نفع آنهاست و بهتر است هرگز به کودک خورانده نشود.

داروهای ممنوعه کودکان

یافته های حاصل از بررسی سابقه مصرف دارو در نوزادان و احتمال چاقی شان در دوران کودکی تا سن ۸ سالگی نشان داد ارتباط قوی ای بین مصرف آنتی بیوتیک قبل از سن ۲ سالگی و ریسک چاقی در سنین کودکی وجود دارد.

سرپرست تیم تحقیق در یگان پزشکی نیروی هوایی ایالات متحده، در این باره می گوید: «ما معتقدیم وجود این رابطه ناشی از تغییرات در میکروبیوم کودکان در پی مصرف این داروها است. اما این مسئله می تواند تنها نتیجه ابتلا به عفونت باشد.»

داروهای ممنوعه کودکان

وی اذعان می کند داروهای ریفلاکس اسید نظیر مسدودکنده های هیستامین و بازدارنده های پمپ پروتون که غالبا برای نوزادان تجویز می شوند، این ارتباط را نشان نداده اند.

ریفلاکس اسید معده مشکلی شایع و عادی دربین اکثر نوزادان تا ۱۲ ماهگی است.

در این مطالعه، محققان داده های حدود ۳۳۳ هزار کودک متولدشده بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ را بررسی کردند.

برای بیش از ۲۴۱ هزار قبل از ۲ سالگی آنتی بیوتیک تجویز شده بود. حدود ۴۰ هزار کودک مسدودکننده های هیستامین و برای بیش از ۱۱ هزار کودک بازدارنده های پمپ پروتون تجویز شده بود. حدود ۶۰۰۰ کودک هم هر سه دارو را دریافت کرده بودند.

طبق برآورد محققان، تا سن ۸ سالگی حدود ۴۷ هزار کودک (۱۴ درصد) چاق شده بودند.

از بین این تعداد حدود ۹۶۰۰ کودک در دوره نوزادی اصلا هیچ آنتی بیوتیک یا داروی ریفلاکس اسید دریافت نکرده بودند.

محققان بعد از در نظرگرفتن سوابق داروی مصرفی به این نتیجه رسیدند که نوزادان دریافت کننده آنتی بیوتیک ۲۶ درصد بیشتر با احتمال چاقی تا سن ۳ سالگی روبرو بودند.

همچنین مشخص شد داروهای ریفلاکس اسید هم موجب افزایش ریسک چاقی در دوره کودکی شدند.

با این حال محققان تاکید می کنند به خاطر درمان عفونت و تب ناشی از آن نباید مصرف آنتی بیوتیک را در کودکان قطع کرد و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>