علت اهمیت نقاشی کودک چیست ؟

کسب تجربه:

نقاشی کودک و به طور کلی فعالیت های هنری کودکان راه را برای کسب تجربیات جدید، خلق دنیایی تازه و ابتکار عمل باز می کند. کودک با خلق تازه ها در آثار خود، علاوه بر دست یافتن به تجربه های تازه، ما را نیز با خود شریک می کند.

 نقاشی کودک

آرامش و تفکر سازنده:

آرامش و آزادی، محرک اصلی انسان برای تلاش در زندگی است. فعالیت های هنری در مقایسه با بازی های رقابتی، آرامش و آزادی بیشتری را برای کودک به ارمغان می آورد. فرصت برای تفکر سازنده را برای وی فراهم می کند و وسعت دید او را افزایش می دهد.

انگیزه پیشرفت:

نقاشی کودک و هنر، به کودک انگیزه پیشرفت می‌دهد. کودکی را در نظر بگیرید که با هر بار نقاشی کردن با ابعاد جدیدی از دنیای اطراف خود و همچنین استعداد های نهفته خود آشنا و میل به دانستن و کشف در وی بیشتر می شود.

استفاده از دو نیمکره مغز:

خوب می دانید که مغز از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است. نیمکره چپ در فعالیت هایی نظیر ریاضیات، زبان، تجزیه و تحلیل و… و نیمکره راست در فعالیت هایی مانند تصور و تجسم، شناخت رنگ، موسیقی و… نقش آفرینی می کند. طبق تحقیقات، بیشتر مردم از نیمکره چپ مغز خود بهره می‌گیرند. و حالا می توانید پیش بینی کنید که آن دسته از افرادی که از هر دو نیمکره استفاده می کنند دارای چه قابلیت هایی هستند: افرادی خلاق و تاثیرگذار در زندگی شخصی خود و در ارتباط با دیگران.

بیان احساسات:

پرداختن به فعالیت های هنری به خصوص کشیدن نقاشی باعث برون ریزی عواطف و دغدغه های ذهنی کودک می شود طوری که فعالیت های هنری نوعی درمان محسوب می شود.

ایجاد علائق هنری در کودکان، چگونه؟

برای علاقه مند کردن کودکانتان به فعالیت های هنری به این نکات توجه کنید:

1- خلاقیت را در کودکانتان پرورش دهید:

خلاقیت در واقع استفاده از راه‌ها و شیوه های جدید ابداعی برای حل مسائل و …. است. خلاقیت ارتباط مستقیمی با هوش کودکان دارد؛ بنابراین با پرورش خلاقیت کودکانتان به پیشرفت آنها در دیگر جوانب زندگی کمک کرده اید.

الف: داشتن استقلال و حق انتخاب:

در انتخاب موضوع نقاشی کودک و همچنین طی ترسیم نقاشی نظراتتان را به کودک القا نکنید.

ب: پاداش دادن به شیوه های نوین:

در صورتی که در ترسیم اشکال و افراد تطابقی با واقعیت وجود ندارد کودک را زیر سوال نبرید و تلاش نکنید آنچه را که در واقعیت وجود دارد به او نشان دهید.

ج: تقویت رفتار:

به جای ایراد گرفتن از نقاشی های ابتدایی کودک، رفتار کودکتان را تقویت کنید و پاداش دهید.

د: ایجاد فرصت برای تمرین شیوه های جدید:

برای ترسیم نقاشی ترس کودک را در خلق اشکال عجیب و غریب از بین ببرید. در خلق اشکال دور از ذهن با وی همراه شوید و به او بگویید هر آنچه او می کشد زیباست.

هـ: احترام به انتخاب های کودکان و ارزش قائل شدن برای آنها:

در صورتی که کودک تان در رنگ آمیزی اشکال و اجزاء بر خلاف واقعیت عمل کرد، آشفته نشوید. به انتخاب های او احترام بگذارید چرا که فعالیت های هنری تنها فضایی است که کودک قدرت دستکاری واقعیت را در آن دارد.

2- استقلال را در وی نهادینه کنید:

والدین عزیز همه کودکان در خلقت منحصر به فرد هستند و همه آنها ذهنی خلاق دارند. فعالیت های مورد علاقه کودکان از جمله بازی، داستان سرایی، نقاشی و … جایگاه مناسبی برای تبلور و رشد خلاقیت آنهاست. جهت ایجاد فضایی امن برای ابراز علایق و رشد خلاقیت کودک نباید در موقعیت هایی که از آن نام بردیم استقلال و آزادی عمل را از او بگیریم. ارائه الگوهای رفتاری و عملی بزرگ ترین اشتباه در پرورش خلاقیت کودک است. از گفتن جملاتی نظیر: «مثل مامان رنگ کن، از روی الگو بکش، بده تا من بهت نشون بدم باید چطور رنگ کنی، رنگی که انتخاب کردی مناسب نیست و…» خودداری کنید. با این جملات علاوه بر سرکوب خلاقیت کودک، اعتماد به نفس وی نیز خدشه دار خواهد شد.

3- آزادی عمل را از کودکان نگیرید:

به یاد داشته باشید پرداختن به بازی و یا فعالیت های هنری برای کودکان هدفی جز کسب لذت ندارد. ضمن اینکه کودکان در حین بازی و یا نقاشی در حال پرورش توانایی ها و قابلیت های خود هستند ممکن است آن گونه که ما خواهان آن هستیم هدف خاصی را دنبال نکنند. بنابراین تلاش نکنید در چنین شرایطی قوانینی برای پیشبرد فعالیت های کودک وضع کنید. جملاتی نظیر: «خرگوشت را نقاشی کن، آخر داستان چی شد ؟ و…». آزادی عمل را از کودک می گیرد.

4- مقایسه نکنید:

یکی از آسیب های پرورش خلاقیت کودکان شرکت دادن آثار هنری کودک در مسابقات و یا ارزش گذاری روی آن ها در مقایسه با آثار کودکان دیگر است.

5- آموزش دهید اما سخت گیری نکنید:

شما می‌توانید در خلال فعالیت های کودکان مباحث آموزشی کلیدی را ارائه کنید،آشنایی با رنگ ها( چهار رنگ اصلی) واشکال هندسی ساده( دایره، مربع، مثلث و مستطیل)؛ اما در نظر داشته باشید لزومی ندارد از تمامی این آموزش ها در جای درست استفاده کند و یا اصول را همچون بزرگسالان به کار ببرد. مطمئن باشید با آغاز آموزش های رسمی تمامی این ها به فرزندانتان ارائه خواهد شد. پس بگذارید تا زمانی که می توانند از آزادی عمل و انتخاب خود لذت ببرند.

6- از تهیه وسایل گران قیمت خودداری کنید:

کودکان از کم ارزش ترین وسایل نیز می توانند بهترین استفاده را ببرند. گاهی والدین با صرف هزینه های گزاف برای تهیه ابزار نقاشی کودکان را تحت فشار مضاعف قرار می دهند. توصیه می شود برای کاهش این فشار وسایل مورد نیاز کودک را با کیفیت متوسط تهیه کنید.
به عنوان مثال برای سنین پایین می توانید پاستل و برای سنین بالاتر آبرنگ و در نهایت برای نوجوانان مداد رنگی تهیه کنید. با توجه به رشد مهارت های حسی حرکتی در کودک هر چه وسیله های نقاشی کاربرد راحت تری داشته باشد، حس آزادی و آرامش در کودک بیشتر خواهد بود.

7- انتخاب زمان کشیدن نقاشی با کودک تان باشد:

وسایل نقاشی کودک را در دسترس کودک قرار دهید و هر گاه کودک ابراز علاقه کرد در ترسیم نقاشی با وی همراه شوید. پرداختن به نقاشی بر خلاف دیگر فعالیت ها و سرگرمی ها تابع قانون خاصی نیست، بنابراین برای نقاشی استثناء قائل شوید بگذارید کودکتان آزادانه و به دلخواه خود زمانی را انتخاب کند.

1 نظر برای "علت اهمیت نقاشی کودک چیست ؟" ارسال شده است.

پاسخ
محمد

تشکر بابت این مقاله. موفق باشید

پاسخ لینک نظر

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>