تغذیه مناسب در درمان ناباروری

تغذیه مناسب در درمان ناباروری نیمی از راهی است که زوجین در طول درمان خود باید از آن پیروی کنند تا انواع روش های درمان روی آن ها جواب موثری بدهد.

تغذیه مناسب در درمان ناباروری

خودداری از مصرف چربی:

خودداری از مصرف چربی های سفت کننده عروق (شریانها) که فرد را در معرض ناباروری قرار می دهند و در ضمن به قلب و رگ های خونی آسیب می رسانند . به جای آن از چربی های غیراشباع استفاده کنید.

روغن های گیاهی اشباع نشده

این چربی ها را بیشتر به کار ببرید چربی های تک ظرفیتی غیر اشباع به بدن برای بهبود حساسیت به انسولین و فروکش کردن التهابات، کمک می کنند که فرآیندهایی سودمند برای باروری هستند . روغن های گیاهی بیشتر ، مغزها ، دانه ها و ماهی های آب های سرد مانند ماهی سالمون (آزاد) و ساردین بیشتر میل کنید . مصرف روغن اشباع شده (جامد) را قطع کنید .

جایگزینی پروتئین های گیاهی

جایگزینی روزانه یک وعده از گوشت ها (پروتئین های حیوانی ) ی مصرفی با پروتئین های گیاهی مانند نخود سبز ، لوبیا دانه سویا یا توفو (خمیر سویا) و یا مغزها توان باروری را افزایش می دهد .هیدرات کربن هایی آهسته جذب را که غنی از فیبرها باشند ، انتخاب نمایید مانند غلات کامل، سبزی ها، میوه های کامل و لوبیا ها. انتخاب این ها به جای هیدرات های کربنی که سریع جذب می شوند، می تواند از طریق کنترل و نگهداری سطح قند خون و انسولین خون به باروری کمک کند .

به کاربردن شیر کامل

از شیر کامل استفاده کنید. ظاهرا گرفتن سرشیر و چربی شیر سبب کاهش باروری می شود. اگر شیر می نوشید، در هنگام اقدام به بارداری ( هنگامی که قصد باردار شدن دارید) شیر کامل بنوشید و یا هر روز یک ظرف کوچک بستنی و یا ماست چرب میل نمایید. (البته اگر مشکل سلامتی دیگری ندارید!)

مصرف مولتی ویتامین یا مکمل

از تقریبا سه ماه پیش از بارداری توصیه می کنیم اسید فولیک(روزانه ۴۰۰ میکروگرم) مصرف کنید. به ویژه با توجه به عدم مصرف آهن و اسید فولیک به صورت منظم توسط خانم های ایرانی روی این مساله تاکید می نمایم . هر خانمی از زمان نخستین عادت ماهانه اش (منارک) باید در روزهای خون ریزی اش، اسید فولیک و آهن مصرف کند. ضمن این که از سه ماه پیش از بارداری نیز مصرف آن اهمیت بسزایی دارد. دریافت آهن فراوان از گیاهان دریافت کردن آهن اضافی از گیاهان شامل دانه های کامل غلات ، لوبیا ها ، اسفناج ، کدوتنبل ،گوجه فرنگی و چغندر به نظر می رسد توان باروری را افزایش دهند.

نوشیدن نوشیدنی های سالم

بهترین نوشیدنی که بدن را سیراب نگه می دارد، همان آب است. قهوه و چای تنها در حد متوسط قابل قبول هستند. به نظر می رسد سودای سیب افزایش ناباروری می شود.

به سوی وزن محدوده باروری

وزن بسیار زیاد و یا کم می تواند در سیکل های عادت تداخل ایجاد نماید و بهم ریختگی یا توقف آن را سبب گردد. بهترین میزان وزن برای باروری بهتر، داشتن BMI نرمال و بویژه بین ۲۰ تا ۲۴ است.

دریافت مقادیر کافی زینک (روی)

چندین بررسی نشان داده است حتی نقائص کوتاه مدت روی می تواند حجم اسپرم و سطوح تستوسترون را کاهش دهد . منابع غنی دریافت ۱۱ میلی گرم روی مورد نیاز در روز شامل صدف های خوراکی ( شش عدد صدف با اندازه متوسط دارای ۱۶ میلی گرم روی هستند)، لوبیای سیاه ( یک فنجان دارای ۳.۵ میلی گرم روی است) و ….

دریافت اسید فولیک

دریافت فراوان اسید فولیک را فراموش نکنید . بررسی ها نشان داده است در مردانی که سطح این ویتامین کلیدی از خانواده B پایین است ، همانند خانم ها نیازمند کاهش میزان خطر ناهنجاری های لوله عصبی هستند . در آن ها شمارش اسپرم پایین می آید . شاید بتوان نیاز روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را با خوردن آب پرتقال و … دریافت نمود ؛ اما خوردن مکمل اسید فولیک برای محکم کاری ، بی ضرر است .

دریافتی کلسیم و ویتامین D و قطع مصرف الکل

دریافت آن ها را بالا ببرید . دریافت روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰ میکروگرم ( ۴۰۰IU ) احتمالا باروری را افزایش می دهد (به گفته پژوهش گران دانشگاه ویسکانسن در مادیسون) . منابع خوب کلسیم شامل شیر بدون سرشیر و ماست هستند و ویتامینD در شیر و ماهی آزاد یا همان سالمون یافت می شود .


ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>