افزایش هوش فرزندان

چگونه هوش فرزندمان را پرورش دهيم؟

شاید یکی از اصلی ترین دغدغه والدین از سنین کودکی افزایش هوش فرزندان می باشد زیرا که آنها خواستار زندگی هر چه بهتر آنها هستند.

همه ما دوست داريم بهترين کاري را که از دستمان مي‌آيد براي بچه‌هايمان انجام دهيم تا آنها با داشتن بهترين مهارت خودآگاهی ، استعداد‌هاي‌شان شكوفا شود….

ولي واقعا چگونه مي‌توانيم بچه‌هايي باهوش‌تر پرورش دهيم تا آينده امکان موفقيت‌شان در زندگي شخصي و اجتماعي بيشتر باشد؟ به راهكارهايي كه در ادامه مي‌آيد نگاهي بيندازيد:

افزایش هوش فرزندان

1.بازي کردن با بچه‌ها:
اين يک پيشنهاد واقعا ساده است ولي بسياري از والدين با مشغوليت‌هايي که دارند به راحتي آن را فراموش مي‌کنند، بازي کردن – مخصوصا بازي‌هاي تعاملي و دوطرفه- احساس عشق، قدرداني و نهايتا احساس ارزشمندي را در بچه‌هايتان بالا مي‌بريد. اين عشق دوطرفه باعث تشويق ذهن بچه‌ها به بالا بردن مهارت‌هاي شناختي و سلامت مغزي مي‌شود.

2.ورزش کردن:

تمرينات ورزشي، گردش خون در مغز را افزايش مي‌دهند پس اصلا جاي تعجب نيست که با ورزش کردن بتوان تيزهوشي را افزايش داد. با کودکتان ورزش کنيد تا هم شما و هم او از فوايد ورزش کردن بهره ببريد و توانايي مغزتان را افزايش دهيد.

3.تغذيه مناسب براي مغزي باهوش‌تر:
مغز کودک احتياج به تغذيه مناسب براي رشد دارد. يکي از ساده‌ترين راه‌هايي که اغلب اوقات ناديده گرفته مي‌شود تامين غذاهاي سالم از گروه‌هاي مختلف غذايي است. به ويژه، اسيدهاي چرب ضروري و مفيد که در بالا بردن سطح تيزهوشي مغز به عنوان يک کمک‌کننده مفيد شناخته شده‌اند. در عين حال کودکان به منابع غذايي سرشار از پروتئين براي رشد کردن و کربوهيدرات‌ها براي انرژي نياز دارند. با تامين غذاهاي مختلف از گروه‌هاي غذايي مي‌توانيد مطمئن شويد که کودکتان تغذيه مناسبي براي داشتن ذهني سالم و رشديافته، دريافت مي‌کند.

4.کاهش زمان تماشاي تلويزيون:
کمک کردن به بچه‌ها براي باهوش‌تر شدن به اين معني است که آنها احتياج دارند ارتباط نزديک‌تري با خبرها و وسايل ارتباطي فرهنگي و پرورشي داشته باشند و در عين حال ساعت‌هايي که صرف ديدن تلويزيون مي‌شود بايد کاسته شود و به حدي برسد که کودک فقط در حد نياز و در مسير اصلي جريان قرار گيرد. درواقع کمبود فعاليت‌هاي تقابلي و تعاملي ضرر بسيار زيادي دارد و اين به معني اين است که زمان‌هايي که کودکتان بايد صرف فعاليت‌ کند – فعاليت‌هايي که باعث تحريک مغز مي‌شوند- با تماشاي بيش از حد تلويزيون کاهش مي‌يابد.

5.کاهش زمان بازي با رايانه:
زمان كار كودكان با رايانه و تماشاي تلويزيون را کاهش دهيد و زمان‌هاي آنها را روي برنامه‌هاي آموزشي تلويزيوني و بازي‌ها و برنامه‌هاي آموزشي رايانه‌اي برنامه‌ريزي کنيد.

6.هر چيزي از رياضي تا موسيقي و خواندن
مي‌تواند به وسيله رايانه لذت‌بخش شود. با اين روش کودکتان هم مي‌تواند تفريح کند و هم به يادگيري او کمک مي‌شود.

7.بازي با بچه‌هاي ديگر:
کلاس‌هاي آموزشي مفيد هستند ولي بازي کردن با بچه‌هاي ديگر اگر نگوييم بيشتر اما، به همان اندازه مفيد است. با دادن اين شانس به کودکان‌تان که بتوانند با بچه‌هاي ديگر بازي کنند، آنها ياد مي‌گيرند چگونه از خود دفاع کنند، چگونه خود را ثابت کنند و با گفت‌وگو و فکر کردن مي‌توانند مهارت‌هاي اجتماعي خود را بالا ببرند.

8.ارتباط و گفت‌وگو با کودک:
ارتباط با قاعده و معين با کودک به او کمک مي‌کند تا مهارت‌هاي کلامي‌اش را پيشرفت كنند. به اين معني که با گوش دادن به فرزندتان و دادن فضا و زمان مناسب به او اين امکان را بدهيد تا بتواند صحبت، اظهارنظر و مخالفت کند و به او کمک مي‌کنيد تا سخنراني را بفهمد و کلمات جديد ياد بگيرد.

9.کتاب خواندن براي کودک:
کتاب خواندن مرتب براي کودکتان باعث مي‌شود مهارت‌هاي کلامي‌اش توسعه يابد. اگر خواندن براي کودکتان را خيلي زود شروع کنيد او علاقه بيشتر و متداومي نسبت به کتاب خواندن پيدا خواهد کرد. مهارت‌هاي خوب کلامي يک ابزار موفقيت در سنين جواني او خواهد شد.

10.فوايد تقليد براي کودک:
اگر کودکتان شاهد انجام کاري هوشمندانه به وسيله شما باشد، آن کار را با تقليد از شما انجام مي‌دهد كه بسيار براي او مفيد خواهد بود. اغلب اوقات بچه‌ها کارها را براساس آنچه از شما ديده‌اند و به روش شما انجام مي‌دهند. پس سعي کنيد الگويي مناسب براي عملکردهاي کودکتان باشيد و بتوانيد هوش و استعداد او را -با شيوه انجام کارهايتان- تشويق به رشد کنيد. کارهايي که انجام مي‌دهيد مي‌تواند خواندن، نوشتن، کشيدن يا هر وظيفه‌اي که بايد انجام دهيد يا حتي نوع بازي‌هايي که مي‌کنيد، باشد.

11.تشويق کودک:
تشويق و جايزه دادن به انگيزه‌ها و تلاش‌هاي کودکتان باعث مي‌شود باهوش‌تر شود و در سنين جواني به فرد موفق‌تري تبديل شود. صرف‌نظر از نتيجه‌اي که مي‌گيرد، تلاش وي را تحسين کنيد.

12.موسيقي: موسيقي را بخشي از زندگي کودکتان قرار دهيد. تحقيقات نشان داده‌اند گوش دادن به موسيقي مي‌تواند حافظه، توجه، انگيزه و يادگيري را افزايش دهد. موسيقي‌هاي استرس‌آور که يک عامل مخرب براي ذهن کودکتان است را کاهش دهيد. يادگيري نواختن يک آلت موسيقي روي فکر کردن همزمان با تحليل سه بعدي مغز تاثير بسزايي دارد که يکي از رکن‌هاي اساسي يادگيري رياضي محض است.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>