مشکلات پوستی رایج در نوزاد

یکی از عارضه ها و یا بهتر بگوییم اتفاقاتی که یک نوزاد در طول دوره نوزادی خود تجربه می کند مشکلات پوستی رایج در نوزاد می باشد که گاهی ناخوشایند است.

مشکلات پوستی رایج در نوزاد

مشکلات پوستی رایج در نوزاد
برای نوزادی که 9 ماه در یک محیط پر از آب (مایع آمنیوتیک) و ایمن به دور از مواد آسیب رسان زندگی کرده است و حالا با یک پوست بسیار ظریف و حساس متولد شده است، مواجهه ی یکباره با این همه ذرات و مواد گوناگون و گاهاً آسیب رسان، پیامد هایی را در پی خواهد داشت.

حال اگر خود نوزاد زمینه ی آلرژی را نیز داشته باشد، شرایط بدتر خواهد شد. از آنجا که مدت زمانی طول می کشد تا پوست حساس نوزاد خود را با محیط خارج از رحم تطابق دهد، بسیاری از بثورات پوستی می تواند در همان روز اول تولد ظاهر شود. بیشتر این عوارض پوستی بی ضرر هستند و بدون انجام درمان خاصی، خود به خود برطرف می شوند.
برخی از مشکلات رایج در این مطلب ذکر شده است. برای کسب اطلاعات کافی با ما همراه باشید.
مشکلات پوستی رایج در نوزادان و شیرخواران

شایع ترین بیماری های پوستی نوزادان

آکنه های نوزادی Baby acne

در ماه های اول تولد ممکن است که جوش های بسیار ریزی بر روی نقاط مختلف بدن نوزاد، به ویژه بر روی صورت ظاهر شوند. علت بروز آنها تماس پوست نوزاد با موادی نظیر لوازم آرایش، بوسیدن و … است. وسعت این جوش ها ممکن است که در هفته های اول به اوج خود رسیده و تمام صورت نوزاد را پر کنند.

برای از بین بردن این ضایعات، صورت نوزاد را بوسیله ی آب و بدون صابون بشویید و به وسیله ی مرطوب کننده های مخصوص دوران نوزادی که پزشک تأیید می کند، پوست او را مرطوب نمایید.
لازم به ذکر است که از مصرف پمادهای ضد آکنه مخصوص کودکان و بزرگسالان برای نوزادان پرهیز کنید.
جوش های سر سیاه، معمولاً پس از سه ماهگی پدیدار می شوند و آکنه های نوزادی نام دارند در اغلب اوقات به مرور بدتر شده و به درمان دارویی نیاز دارند.

کلاه گهواره ای Cradle cap

کلاه گهواره ای پوسته هایی به رنگ سفید و یا زرد هستند که به صورت فلس مانند و چرب بوده و بر روی پوست سر نوزاد و گاهاً روی پوست صورت، گوش ها و گردن او مشاهده می شوند. نکته ی مهم این است که این عارضه هیچ گونه خارش و آزاری ندارد.

اگر نوزادتان دائماً دست خود را به سمت ناحیه ی مبتلا می برد و یا نشانه های آزار دهنده بودن پوسته ها را در او می بینید، احتمالاً به اگزما مبتلا شده است، نه کلاهک گهواره ای! گرچه ممکن است که ظاهر آن به این عارضه شبیه باشد.

کلاه گهواره ای در میان نوزادان 2 تا 3 ماه بسیار شایع است و معمولاً بدون هیچ درمانی پس از چند هفته از بین می رود.
در هنگام حمام کردن، پوست سر نوزاد را با شامپو بچه به خوبی بشویید، این کار به از بین بردن پوسته ها کمک شایانی خواهد کرد.

اگزما Eczema

اگزما بیماری است که برای مدت طولانی بر روی پوست می ماند و سبب قرمزی، خشکی، ترک خوردگی و خارش پوست می شود. اگزما انواع گوناگونی دارد، شایع ترین نوع آن اگزمای آتوپیک است. اگزمای آتوپیک عارضه ای است که فرد در آن زمینه ی حساسیت های پوستی و تنفسی مانند آسم را دارد. این نوع از اگزما بیشتر در نوزادان و کودکان رخ می دهد و شیوع آن در بزرگسالان کمتر است.

بروز این اگزما در نوزادان زیر 6 ماه معمولاً با حساسیت به شیر و تخم مرغ همراه است. اغلب نشانه های شروع اگزما در نوزادان بالای 6 ماه به صورت نقاط قرمز خارش دار در سر و صورت و بدن است. هر قدر که کودک بزرگتر می شود احتمال بروز آن درچین های پوستی نظیر آرنج و زانو بیشتر خواهد شد.
برای درمان اگزما می توانید از پماد ها و کرم های گوناگونی که پزشک متخصص اطفال تجویز می کند، بهره ببرید.

اریتما توکسیکوم Erythema toxicum

واکنش های پوستی لکه لکه و قرمز که معمولاً در روز دوم و یا سوم پس از تولد آشکار می شوند، اریتما توکسیکوم نام دارند که یک عارضه ی نرمال و بی درد سر در نوزادان است و بعد از چند روز ناپدید می شوند.

بیماری دهان و دست و پا (HFMD)

Hand, foot and mouth disease

این عارضه یک بیماری ویروسی بوده که عامل آن ویروس کوکساکی و انتروویروس V1 است. این ویروس ها سب ایجاد جوش های تاولی در ناحیه ی دهان، دست و پا می شوند. شیوع آن در میان نوزادان و کودکان زیاد است و به ندرت در بزرگسالان رخ می دهد. تاول های دهانی سسب ایجاد زخم در دهان می شوند. تب و درد ناشی از زخم ها از دیگر علائم های آن هستند.
معمولاً نیازی به درمان نیست و سیستم ایمنی خود فرد در عرض 7 تا 10 روز با آن مقابله خواهد کرد.

اورتیکاریا urticaria

بیماری اورتیکاریا نوعی کهیر است که علائم آن لکه های پوستی قرمز، خارش دار و گاهاً کمی برجسته است. این لکه ها معمولاً در هنگام تماس های آلرژی زا بروز می کند. این تماس ها ممکن است پوستی بوده و یا ناشی از مصرف یک ماده ی خوراکی باشد. در هنگام بروز واکنش های آلرژیک، مقادیر فراوانی هیستامین در بدن آزاد می شود. هیستامین سبب بروز این کهیرها در پوست فرد می شود.

تخم مرغ و شیر موادی هستند که در بین سنین 6 ماه تا یک سال با احتمال زیادی سبب بروز آلرژی و یا حساسیت پوستی در افراد می شوند.
اگر فرزند شما در مواجهه با مواد غذایی متفاوتی این علائم را نشان می دهد، لازم است که او را نزد یک متخصص اطفال ببرید.

ایمپتیگو یا زرد زخم Impetigo

زرد زخم یک عفونت باکتریایی و به شدت واگیر دار پوستی بوده که لایه های سطحی پوست را درگیر می کند و سبب ایجاد زخم در آن می شود.
اگر فرزندتان به این عارضه مبتلا شده است. او را نزد متخصص اطفال ببرید، با مصرف آنتی بیوتیک های لازم، در عرض 7 تا 10 روز علائم برطرف خواهند شد.

میلیا Milia

حدود نیمی از نوزادان چند روز پس از تولد دچار دانه های سفید کوچک بر روی پوست صورت خود می شوند که میلیا نامیده می شود. این ذرات علائم آزاد دهنده ای ندارند و معمولا در پایان ماه اول ناپدید خواهند شد.

راش پوشک Nappy rash

راش پوشک به هرگونه التهابات پوستی گفته می شود که در ناحیه ی پوشک نوزادان و شیرخواران ایجاد می شود. معمولاً علت آن سوختگی در اثر تماس طولانی مدت با ادرار و آنزیم های موجود در مدفوع است. به ندرت ممکن است که عامل آن عفونت قارچی باشد.


برای جلوگیری از ایجاد این عارضه، در هر بار تعویض پوشک، نوزاد و یا شیر خوار را با آب بشویید، خشک کنید و از روغن های مخصوص بر روی پوست این ناحیه بمالید تا در تماس مستقیم با ادرار و مدفوع قرار نگیرد. اگر التهابات ایجاد شده در اثر قارچ باشد، باید تحت نظر پزشک از پماد های ضد قارچ استفاده کنید.

رینگ ورم ringworm

رینگ ورم یک عفونت قارچی متداول است که سبب ضایعات حلقوی قرمز رنگ بر روی سر، صورت و بدن می شود. این بیماری پوستی را می توان با کمک پماد های ضد قارچ، تحت نظر پزشک متخصص درمان کرد.

اسکابیس و یا گال Scabies

این بیماری در اثر یک انگل پوستی ایجاد می شود و افراد در تمام سنین را درگیر می کند. این انگل از پوست تغذیه کرده و سبب ایجاد بثوراتی بر روی آن می شود که به شدت خارش دارند. این انگل از طریق تماس پوستی به راحتی منتقل می شود. بثورات حاصل از آن بر روی تمام بدن خصوصاً پاها، آرنج و نواحی تناسلی دیده می شوند.
خود فرد مبتلا و تمام افراد خانواده به طور همزمان باید توسط پماد های ضد انگل تحت درمان قرار گیرند.

سندروم گونه سرخ Slapped cheek syndrome

سندروم گونه سرخ یک بیماری پوستی ویروسی است که در تمام سنین خصوصاً در کودکان ایجاد می شود. این سندروم علاوه بر تب، سبب ایجاد بثورات قرمز روشن روی پوست گونه می شود.
این عارضه معمولاً نیازی به درمان خاصی ندارد و پس از چند روز به صورت خود به خود برطرف می شود.

عرق سوز prickly heat

این عارضه در هنگام عرق کردن شدید نوزاد و یا شیرخوار رخ می دهد. در این زمان عرق ترشح شده بر روی پوست سبب مسدود شدن انتهای مجاری غدد پوستی می شود و در نتیجه ترشحات این غدد خارج نشده و متورم می شوند و به صورت بثورات پوستی قرمز رنگ خود را نشان می دهند. این ضایعات معمولاً بدون درمان خاصی از بین می روند. برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد از پوشاندن بیش از حد لباس و گرم کردن بیش از اندازه ی او پرهیز کنید.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>