محافظت دندان شیری

پیشتر درباره اهمیت دندان های شیری و همچنین علل پوسیدگی ان در خردسالی صحبت کردیم حال چند راهکار برای محافظت دندان شیری ارائه می دهیم.

محافظت دندان شیری

فلورايد و محافظت دندان شیری

فلورايد ماده‌اي مغذي است كه با نفوذ به ساختمان دندان مي‌تواند به استحكام آن كمك كرده و از پوسيدگي‌ آن جلوگيري كند. فلورايد، مي‌تواند به‌صورت خوراكي و يا موضعي وارد ساختمان دندان شود. فلورايدتراپي روشي است كه به كمك آن در مطب دندان‌پزشكي، فلورايد بر روي دندان كودكان قرار گرفته و به استحكام آنها كمك مي‌كند. اين عمل از حدود 3 سالگي براي كودكان توصيه مي‌شود.

مسواك زدن

مسواك زدن توسط مسواك‌هاي عادي از حدود سن 2 تا 3 سالگي بايد آغاز شود. براي كودكتان، مسواكي مناسب با اندازه دهانش تهيه كنيد و فراموش نكنيد كه تا سن 6 سالگي كه كودك به طور كامل قادر به كنترل عضلات خود باشد،‌مسواك زدن براي كودك به عهده يكي از والدين است و مسواكي كه كودك زير 6 سال براي خودش بزند. ارزش بهداشتي نخواهد داشت. به اندازه يك عدس از يك خمير دندان داراي فلورايد بر روي مسواك قرار داده و حدود 2 دقيقه تمام سطوح دندان‌هاي كودكتان را لااقل 2 بار در روز مسواك بزنيد.

شير مادر يا شيرخشك؟

بررسي‌ها نشان داده است كه تغذيه كودك با شيرمادر، مناسب‌ترين روش تغذيه‌اي جهت پيشگيري از مشكلات ارتودنسي و نامنظم شدن دندان‌هاست و احتمال ايجاد بي‌نظمي‌هاي دنداني در كودكاني كه از شيشه‌هاي شير و يا پستانك استفاده مي‌كنند بيشتر است. در صورت اجبار والدين به تغذيه كودك با شيشه پستانك،‌بهتر است از نوعي سرشيشه‌هاي مخصوص به‌نام سرشيشه‌هاي <ارتودونتيك> استفاده شود، تا احتمال ايجاد مشكلات بي‌نظمي دنداني كاهش يابد. اما جداي از مشكلات ارتودنسي و بي‌نظمي‌هاي دنداني،‌شير،‌چه شيرخشك، شير مادر يا شيرهاي پاستوريزه، به‌خصوص اگر شيرين شده باشند، مي‌توانند موجب ايجاد پوسيدگي‌هاي دنداني در كودكان شوند. بنابراين:

  • مراقبت باشيد كه كودكانتان به خوابيدن با شيشه شير و يا باقي ماندن پستان مادر در دهان عادت نكنند زيرا، ماندن طولاني مدت شير بر روي دندان‌ها موجب ايجاد پوسيدگي دنداني مي‌شود.
  • در صورت امكان بعد از آنكه كودكتان شير نوشيد، دندان‌هايش را تميز كنيد و يا براي پاك شدن بقاياي شير از روي دندان‌هايش به او مقداري آب بخورانيد.
  • هرگز شيركودكتان را به كمك، قند، شكر، نبات، عسل و يا موادي مانند اينها شيرين نكنيد.
  • بعد از آنكه كودكتان شير خورد، دقت كنيد تا حتما آروغ بزند زيرا برگشت شير به همراه گاز معده هنگام خواب
  • به دهان و باقي ماندن شير بر روي دندان‌ها، موجب پوسيدگي خواهد شد.
  • از دادن آب ميوه‌هاي شيرين به كودك هنگام خواب پرهيز كنيد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>