علائم ناباروری در زوجین

ناباروری در زوجین زمانی است کـه پس از یکسال مقاربت بدون استفاده از هـرگونـه وسـیله جلوگیری از بارداری، نتوانند صاحب فرزند شوند.عواملی از جمله چاقی که پارامتر بسیار مهمی محسوب می شود هم در مردان و هم در زنان به یک میزان باعث ناباروری خواهد بود.

ناباروری در زوجین

از جمله عوامل محیطی می‌توان به سبک زندگی، چاقی و اضافه وزن در زنان که منجر به اختلال قاعدگی، کاهش بارداری، افزایش سقط و عوارض بارداری و نوزادی می‌شود، اشاره کرد. چاقی در مردان نیز باعث غیرطبیعی شدن پارامترهای مایع منی و اثر نامطلوب بر باروری می‌شود.

وی عنوان کرد: اختلال عملکرد تخمدانی در ۲۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله علل ناباروری زوجین است که بیشتر در زوج های جوان شایع است. بیماری‌های لوله‌ای و صفاق نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد علل را تشکیل می‌دهند که در زوجین جوان و مسن شیوع نسبتا مشابهی دارد. فاکتورهای مردانه هم ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد را شامل می‌شود و در زوج‌های مسن شایع‌تر است. پس از بررسی‌های نازایی در درصدی از زوجین علت آشکاری یافت نمی‌شود که به این گروه نازایی توجیه نشده اطلاق می‌شود. بیماری‌های رحمی از جمله علل نسبتا ناشایع ناباروری هستند.

به‌ علت اینکه فاکتور مردانه علل بسیاری از موارد نازایی را شامل می‌شود، باید بررسی شوهر از همان ابتدا و همزمان با بررسی خانم انجام شود. از این رو بعد از معاینه و شرح‌حال اولیه از طریق آزمایش اسپرموگرام وضعیت تعداد، تحرک و شکل اسپرم‌ها بررسی و در صورت نیاز اقدامات لازم بر اساس آن‌ها جهت‌دهی شده و به متخصص اورولوژی ارجاع داده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به‌ اینکه درمان‌ها بر اساس فاکتورهای نازایی شناسایی شده، متفاوت است، عنوان کرد: اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن بیماران، داروهای خوراکی و تزریقی برای تقویت اسپرم و نیز تحریک تخمک‌گذاری به عنوان اولین، موثرترین و کم‌تهاجمی‌ترین روش‌های درمان نازایی هستند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>