طرز تهیه سوزی شورباشی

سوزی شورباشی غذای سنتس استان آذربایجان که به شوربای تره نیز معروف است در گذشته بین مردم کم در آمد مورد استفاده قرار می گرفت اما بسیار غذای سالمی است.

سوزی شورباشی

در گذشته، برخی از غذاهای سنتی و محلی به دلیل استفاده از مواد اولیه‌ای کم‌هزینه و ارزان، بیشتر توسط خانواده‌های کم‌درآمد مورد استفاده قرار می‌گرفت. غذاهایی که علی‌رغم هزینه‌ی کم، از ارزش غذایی مطلوبی برخوردار است. شاید همین امر (تلقی شدن غذا، به عنوان خوراک خانواده‌های کم‌درآمد)، سبب شده است که امروزه بسیاری از این خوراک‌های لذیذ و مقوی، اصلا طبخ نشده یا در سطح بسیار کمی، توسط خانواده‌های ایرانی تهیه و میل شود. باوری که قطعا غلط بوده و متاسفانه در ذهن بسیاری از مردم کشور، بسیار پررنگ و قوی رشد کرده است. شوربای تره که در گویش زیبای مردم آذربایجان به سوزی شورباسی شهرت دارد، یکی از این غذاهای سنتی و بومی استان آذربایجان است که متاسفانه از گزند این اعتقادات در امان نمانده و تقریبا طبخ آن رو به فراموشی است. غذایی کاملا مغذی، سالم و بسیار لذیذ که به دلیل حضور سبزی تره و تخم‌مرغ، منبع ارزشمندی از کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن انسان به شمار می‌آید. بانوان کدبانوی این استان پهناور و زیبای کشور، با ترکیب موادی مانند تخم‌مرغ، زیره، سبزی تره، سیب‌زمینی، برنج مرغوب ایرانی، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه، سوزی شورباسی را تهیه و طبخ می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه سوزی شورباشی :
نمک و فلفل به مقدار لازم
سبزی (تره کوهی ) ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
لیمو عمانی ۳ عدد
لپه‎ ۱۰۰ گرم
گوشت ۱ کیلوگرم
زعفران به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه سوزی شورباشی :
ظرف مناسبی انتخاب کنید و کمی از دنبه گوسفند یا کره را در آن آب کرده و پیازها را به 4 قسمت تقسیم کنید و در آن نیمه سرخ کنید.
گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و سپس لپه شسته شده و آبکش شده را به مواد اضافه کرده و کمی تفت دهید.
پس از آن 6 پیمانه آب به غذا اضافه کنید و اجازه دهید غذای شما بپزد.
پس از پخته شدن گوشت و لپه لیمو عمانی و نمک و فلفل و سبری تره کوهی خرد شده را به آبگوشت تره شورباسی اضافه میکنیم و اجازه میدهیم غذا کاملا جا بیفتد.

سایر نکات سوزی شورباشی
میتوانید در تره شورباسی از سیب زمینی هم استفاده کنید به این ترتیب که آن را شسته و خرد کنید و با اضافه کردن سبزی به غذا بیفزایید.
این غذا رب گوجه فرنگی ندارد و به دلیل وجود سبزی و زردچوبه رنگ به خصوصی دارد.اگر دوست دارید به آن زعفران یا رب اضافه کنید فقط دقت کنید رب را در آخر و به صورت سرخ شده در غذا بریزید.
سوزی شورباسی معولا گوشت کوبیده ندارد و مواد آن به همراه آب خورده می شود. اما می توانید آن را شبیه آبگوشت ساده سرو کنید.
به جای لیمو عمانی میتوانید از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آبلیمو استفاده کنید.
تره کوهی فقط در استان های تبریز و حومه در فصل بهار در مراتع یافت میشود.
بانوان آذری این سبزی ها رو تهیه شسته و برای فصل پاییز و زمستان خشک می کنند.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>