اهمیت دندان شیری

والدین باید این نکته را بدانند گرچه اهمیت دندان شیری شاید زیاد بنظر نرسد اما حفظ این دندان ها تا زمانی که لق شوند در سلامت دندان های دائمی موثر است.

اهمیت دندان شیری

اهمیت دندان شیری

يكي از مهم‌ترين دلايل اهميت دندان‌هاي شيري كه شايد كمترين توجه به آن شده است، نقش آنها در زيبايي كودكان است. پوسيدگي دندان‌هاي شيري و يا تيره شدن آنها توسط داروهاي مختلف (مثلا قطره آهن) تاثير نامطلوبي در زيبايي كودكان مي‌گذارد و به دنبال آن كودك از ظاهر خود خجالت مي‌كشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.

كودكاني كه به علت دندان دردهاي مداوم، پوسيدگي‌هاي شديد و از بين رفتن نسج سالم دندان‌هاي شيري،‌قادر به تغذيه مناسب نيستند،‌به مشكلات جسمي، اختلالات رشد و گاهي سوء‌تغذيه دچار مي‌شوند. داشتن دندان‌هاي شيري سالم، به كودكان اين توانايي را مي‌دهد كه در يكي از بااهميت‌ترين مراحل رشد،‌تغذيه‌اي مناسب و كافي داشته باشند.

دندان‌هاي شيري سالم، راهنماي رويش صحيح دندان‌هاي دائمي

هنگامي كه دندان‌هاي شيري در محيط دهان رويش يافته‌اند، جوانه دندان‌هاي دائمي در زير آنها شكل گرفته‌اند. در واقع اين دندان‌هاي شيري سالم، فضاي لازم را براي دندان‌هاي دائمي جايگزين خود حفظ مي‌كنند تا دندان‌هاي دائمي زيرين آنها به موقع و در جاي مناسب خود رويش پيدا كنند. اگر يك دندان شيري زودتر از زمان مناسب خود،‌كشيده شود، دندان‌هاي عقبي آن به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان كشيده شده را اشغال خواهد كرد. در نتيجه هنگامي كه دندان دائمي زيرين دندان كشيده شده، به زمان رويش برسد، به دليل نداشتن فضاي كافي،‌رويش نابه‌جا خواهد داشت و يا نهفته باقي مي‌ماند و مشكلات ارتودنسي و رديف نبودن دندان‌ها را براي كودك ايجاد خواهد كرد. حتي اگر بين دندان‌هاي شيري پوسيده شود و مقداري از نسج دندان‌ها در اثر پوسيدگي‌ از بين برود،دندان عقبي به اندازه نسج از دست رفته دندان جلويي به سمت جلو حركت كرده و فضاي دندان جلويي را اشغال خواهد كرد. بنابراين حتي پوسيدگي‌هاي كوچك دندان‌هاي شيري نيز بايد به سرعت ترميم شوند.

حتي‌الامكان دندان شيري قابل نگهداري در دهان را نبايد زودتر از موعد مقرر كشيد.

دندا‌ن‌هاي شيري سالم، تكلم زيبا

كودكاني كه به دليل پوسيدگي‌ دندان‌‌هاي شيري خود، خصوصا دندان‌هاي جلويي خود را از دست مي‌دهند، قادر نيستند به خوبي صحبت كنند و در هنگام تكلم دچار اشكال خواهند كرد.

نكته مهم در مورد سن 6 سالگي كودكان اين است كه در اين سن، در انتهاي دهان كودكان دندان‌هاي دائمي به‌نام دندان 6 سالگي (اولين آسياي دائمي) رويش پيدا مي‌كند. اين دندان‌ها در انتهاي هر فك در هر طرف يك عدد و در مجموع در دهان 4 عدد در حدود سن 6 سالگي رويش پيدا مي‌كنند و براي رويش آنها دندان شيري لق نخواهد شد بلكه اين دندان‌ها به‌صورت مستقل در انتهاي دهان رويش خواهند يافت.

مراقبت از دندان هاي شيري

دندان‌هاي شيري از هنگام رويش در دهان نياز به مراقبت دارند. از زماني كه دندان‌هاي شيري در دهان رويش پيدا مي‌كنند، بايد تميز شوند تا امكان پوسيدگي آنها كاهش يابد. براي كودكان زير 2 سال امكان مسواك زدن به روش‌هاي معمول وجود ندارد. دندان‌هاي كودكان زير 2 سال بايد به كمك تكه گاز يا پارچه تميز مرطوب، تميز شود و يا از مسواك‌هاي مخصوصي به‌نام مسواك انگشتي كه در انگشتان والدين قرار گرفته و به كمك موهاي نرم آن، دندان‌هاي كودك تميز مي‌شود، استفاده كرد.

ارسال نظر

Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 24
/>
Warning: Undefined variable $req in /home/honarfa/domains/honarfa.ir/public_html/wp-content/themes/honarfa/comments-form.php on line 31
/>